W końcu ubiegłego roku Rada Ministrów przyjęła do realizacji drogę S8 od Białegostoku przez Suchowolę, Augustów do Suwałk. 13 grudnia na konferencji prasowej ogłosił to premier Mateusz Morawiecki. Nie podał terminu budowy tej drogi i źródeł jej finansowania. Na tym samym posiedzeniu Rady Ministrów przyjęto Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.), w którym znalazła się budowa drogi ekspresowej Białystok-Ełk, która ma połączyć trasy Via Carpatia i Via Baltica. Podstawowym źródłem finansowania inwestycji ujętych w RPBDK jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami UE. Czytelnicy „DwuTygodnika Suwalskiego” przypomnieli, że wciąż nie zapadła ostateczna decyzja w sprawie przebiegu trasy łączącej Via Carpatia i Via Baltica – prowadzącej przez Augustów czy Ełk. Za przebiegiem tej trasy przez Augustów opowiedzieli się m.in. samorządowcy, w tym prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz, suwalscy radni miejscy oraz samorządowcy z Suwalszczyzny i Ziemi Augustowskiej. Podlaski Zespół Parlamentarny, którym kieruje poseł Jarosław Zieliński również domagał się budowy „ekspresówki” Białystok-Augustów-Suwałki. W tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury skierowano specjalną petycję z kilkoma tysiącami podpisów. Zapytaliśmy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o decyzję w tej sprawie- jaki wariant przebiegu trasy łączącej Via Carpatia i Via Baltica został wybrany – prowadzący przez Augustów czy Ełk?

W imieniu GDDKiA odpowiedział  rzecznik prasowy białostockiego Oddziału GDDKiA Rafał Malinowski.

– Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej na S16 odc. Ełk-Knyszyn planujemy złożyć w II połowie  br. Do tego momentu musimy zamknąć wszelkie wewnętrzne procedury i wskazać wariant preferowany przez GDDKiA. Obecnie nadal trwają szczegółowe analizy, co ma związek z decyzjami rządu z 13 grudnia ubiegłego roku:

1) S16 została wpisana do RPBDK do 2030 roku (z perspektywą do 2033)  

2) Uchwałą Rady Ministrów „uznano za zasadną” budowę drogi ekspresowej S8 Białystok-Augustów-Suwałki.

A zatem rzecznik prasowy białostockiej GDDKiA nie odpowiedział wprost na nasze pytanie, ale wskazał jakie konkretne działania zostaną w najbliższym czasie podjęte w sprawie budowy S-16 na odcinku Ełk-Knyszyn. Takich konkretów zabrakło w sprawie budowy drogi ekspresowej S8 Białystok-Augustów- Suwałki. Tutaj ograniczył się jedynie do powtórzenia do informacji z grudnia ubiegłego roku: „Uchwałą Rady Ministrów „uznano za zasadną” budowę drogi ekspresowej S8 Białystok-Augustów-Suwałki.” Rzecznik nie odpowiedział wprost na pytanie: – jaki wariant przebiegu trasy łączącej Via Carpatia i Via Baltica został wybrany – prowadzący przez Augustów czy Ełk? Zapowiedział jedynie, że GDDKiA musi wskazać preferowany wariant przebiegu tej trasy przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji środowiskowej na S16 odc. Ełk-Knyszyn, co planuje złożyć w drugiej połowie  tego roku. Wymowny i znaczący jest brak informacji o działaniach w sprawie budowie drogi ekspresowej Białystok-Augustów-Raczki. Co to oznacza dla przyszłości tej drogi ekspresowej? Czyżby decyzja w sprawie wyboru wariantu drogi łączącej Via Carpatia i Via Baltica już zapadła, tylko z jakichś powodów jej nie ogłoszono.

ŹRÓDŁO: mapa GDDKiA