Trzej prezydenci największych miast podlaskiego: Białegostoku, Suwałk i Łomży, Wojewoda Podlaski oraz Marszałek Województwa Podlaskiego spotkali się w Suwałkach ze środowiskiem przedsiębiorców z naszego regionu. Tematem przewodnim spotkania był rozwój infrastruktury transportowej na terenie województwa podlaskiego.

Za krótszą drogą do Białegostoku

Od samego początku dyskusję i kierunek spotkania zdominował temat związany z pomysłem budowy drogi ekspresowej łączącej drogi Via Baltica i Via Carpatia na odcinku Ełk–Knyszyn oraz brak jakichkolwiek prac nad poprawą stanu drogi krajowej nr 8 na odcinku Białystok–Augustów.

Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk stwierdził, że planowane w najbliższych latach inwestycje drogowe czy kolejowe omijają północną część województwa podlaskiego.

– Nie może być tak, że drugie co do wielkości miasto jakim są Suwałki i czwarty pod względem liczebności mieszkańców Augustów są pomijane w planowaniu najważniejszych szlaków komunikacyjnych zarówno drogowych jak i kolejowych – powiedział prezydent Suwałk wskazując na plany budowy odcinka drogi ekspresowej S16 Ełk–Knyszyn z pominięciem Suwałk i Augustowa oraz budowę kolejowej magistrali Polski wschodniej, która również omija te dwa miasta.

Zdaniem Adama Polińskiego, zastępcy prezydenta Białegostoku, z perspektywy ekonomii i poprawy jakości komunikacyjnej bardziej zasadnym jest modernizowanie drogi krajowej nr 8 na odcinku Białystok – Augustów. Podobne głosy płynęły nie tylko ze strony samorządowców (Wojciech Walulik, burmistrz Augustowa, Jarosław Szleszyński starosta powiatu augustowskiego), ale również ze strony obecnych na spotkaniu przedsiębiorców.

– My musimy liczyć kilometry, które pokonują nasze pojazdy. Dziś główną osią, po której się one poruszają jest droga Białystok–Suwałki – mówili Bogdan Sadowski i Henryk Owsiejew właściciele suwalskich przedsiębiorstw.

O drogowych i lotniczych planach

W trakcie spotkania zaprezentowano również plany i harmonogram dotyczący budowy dróg krajowych i autostrad w najbliższych latach (Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor GDDKiA w Białymstoku), dróg wojewódzkich (Józef Sulima, dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku), oraz infrastruktury kolejowej (Leszek Lulewicz dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UMWP).

Padła również istotna deklaracja ze strony Bohdana Paszkowskiego, Wojewody Podlaskiego w kontekście planów suwalskiego samorządu dotyczących budowy pasa startowego w Suwałkach.

– Chciałbym poinformować, że w ciągu kilku tygodni zapadnie decyzja dotycząca przekazania Miastu Suwałki brakujących gruntów pod budowę pasa startowego na suwalskim lotnisku, tak by Prezydent Suwałk mógł przystąpić do starań o wydanie pozwolenia na budowę pasa, a następnie inwestycji – powiedział Bogdan Paszkowski, wojewoda podlaski.

Suwalska obwodnica bliżej

14 września Wojewoda Podlaski wszczął procedurę dotyczącą wydania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). To jeden z ostatnich już etapów formalnych koniecznych do przeprowadzenia przed rozpoczęciem tej ważnej dla Suwałk drogi.

Wszczęcie procedury wydania ZRIDu oznacza, że najprawdopodobniej jeszcze w tym roku zostanie wydane pozwolenie na budowę obwodnicy Suwałk.  Firma BUDIMEX, która za niemal 300 milionów złotych ma wybudować tę drogę będzie mogła przystąpić do prac od razu po wydaniu tego dokumentu.

Wszystko wskazuje na to, że pierwsze prace przy realizacji suwalskiej obwodnicy powinny ruszyć na przełomie 2016 i 2017 roku.