Nie szybko poznamy ostateczny wariant trasy łączącej Via Balticę i Via Carpatia- tak wynika z odpowiedzi jakiej udzielił Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w odpowiedz na apel samorządowców z Suwalszczyzny, który skierowali do premiera Mateusza Morawickiego i prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego oraz Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie wyboru koncepcji połączenia planowanych dróg Via Baltica oraz Via Carpatia. W apelu samorządowcy stwierdzili, że wariant 4 (Białystok–Augustów-granica z Litwą), jest jedyną słuszną opcją.
W odpowiedzi GDDKiA podpisanej przez dyrektor biura Monikę Spoczyńską napisano m.in.: „Wskazanie preferowanego wariantu trasy S16 do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) nastąpi dopiero po posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych
przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Posiedzenie to planowane jest w październiku 2022 r. Ostateczny wariant trasy
zostanie określony w DŚU. Planowana data uprawomocnienia DŚU to II kwartał 2025 r.”
W odpowiedzi dyrektor biura GDDKiA przyznaje, że: „Zgodnie z przeprowadzoną analizą wielokryterialną wariantem, który uzyskał najlepszą
ocenę jest wariant W4.” czyli ten prowadzący z Białegostoku przez Augustów do Suwałk i granicy z Litwą.
Pełen tekst odpowiedzi GDDKiA poniżej