PGNiG Obrót Detaliczny podpisało listy intencyjne z Prezydentami Miast Suwałki i Łomża, zakładające budowę w obu miastach infrastruktury do tankowania paliw CNG. Władze Suwałk planują zakup kilkunastu nowych autobusów napędzanych CNG. Z kolei Łomża planuje zakup 10 autobusów zasilanych ekologicznym gazem CNG.
Listy intencyjne zostały podpisane w łomżyńskim Urzędzie Miasta przez Wiceprezesa PGNiG Obrót Detaliczny Marcina Szczudło, Prezydenta Miasta Suwałki Czesława Renkiewicza oraz Prezydenta Miasta Łomża Mariusza Chrzanowskiego.

– Autobusy zasilane CNG to ekologiczne i ciche pojazdy, które świetnie sprawdzają się w środowisku miejskim. To dojrzała technologia, która gwarantuje długoletnią bezawaryjną pracę i duży zasięg wynoszący nawet do 500 kilometrów. Polskie miasta coraz częściej decydują się na wybór tego typu pojazdów, ponieważ ich cena jest porównywalna do autobusów na olej napędowy przy zdecydowanie niższych emisjach zanieczyszczeń – podkreślił Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.

– Dbałość o środowisko naturalne oraz zdrowie mieszkańców to nasz priorytet. Zakup kilkunastu nowych autobusów na CNG to pierwszy krok do tego, by wymienić całkowicie stary tabor na nowoczesny i ekologiczny. Ważny dla nas jest także fakt, że autobusy gazowe są zarazem niskoemisyjne jak i wyraźnie tańsze od elektrycznych  – powiedział Czesław Renkiewicz, Prezydent Miasta Suwałki.

Wszystko ma związek z projektem dotyczącym wymiany taboru autobusów komunikacji miejskiej naszym mieście. Do 31 stycznia zostanie złożony wniosek o dofinansowanie tego projektu środkami z Unii Europejskiej. Plan to wymiana taboru na pojazdy napędzane gazem CNG, rower miejski oraz nowe tablice elektroniczne na przystankach.

Władze polskich miast coraz częściej doceniają korzyści ekonomiczne związane z wykorzystaniem autobusów na CNG. Koszt przejechania 100 kilometrów takim pojazdem jest o ok. 10 proc. niższy niż w przypadku autobusu zasilanego olejem napędowym. Ponadto, w nadchodzących latach, oszczędności mogą wzrosnąć nawet do ok. 20 proc., co ma związek z planowanym zniesieniem akcyzy na gaz ziemny CNG do celów napędowych. Odpowiednia ustawa została już podpisana przez Prezydenta RP w sierpniu 2018 roku i oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską.

Według danych wymiana taboru napędzanego olejem napędowym na rzecz CNG, pozwala na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń: tlenków azotu do 50 proc., dwutlenku węgla do ok. 15 proc. oraz pyłów PM do 99 proc.