Społeczność Gimnazjum nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. gen. bryg. pil. W. Urbanowicza i IV Liceum Ogólnokształcącego im. gen. bryg. pil. W. Urbanowicza rozpoczęli realizację projektu Wyzwania naszych kultur w ramach programu Erasmus Plus. Realizacja programu, która rozpoczęła się 1 X 2015 r., a zakończy 30 IX 2017 r. i finansowana jest przez Unię Europejską.

Uczestnikami projektu są:

  • NIEMCY, SCHWANTHALERSCHULE, FRANKFURT NAD MENEM
  • WŁOCHY, INSTITUTO POLISPECIALISTICO, SORRENTO
  • CZECHY, STREDNI SKOLA INFORMATICY, PILZNO
  • HISZPANIA, ECIP SAN GREGORIO, ORIA
  • POLSKA, ZESPÓŁ SZKÓŁ nr 3 W SUWAŁKACH

Głównym koordynatorem projektu jest szkoła niemiecka. Projekt powstał we współpracy wszystkich szkół-uczestników.

Szkoły partnerskie biorące udział w projekcie wywodzą się z różnych środowisk, od obszarów wiejskich, przez małe, średnie, aż do dużych miast. Różni je pochodzenie ekonomiczne, historyczne, polityczne i społeczne, poglądy na świat i religie. Wielu uczniów ze szkół partnerskich jest dziećmi emigrantów ekonomicznych, uchodźców doświadczonych przez wojnę i tortury, wielu pochodzi z rodzin społecznie i ekonomicznie zaniedbanych. Szkoła polska ma niepełnosprawnych uczniów. Niektórzy z tych uczniów, doświadczając uprzedzeń i niepowodzeń, przy jednoczesnym braku wiary w siebie, używają  zachowań agresywnych jako metod obrony swoich praw. Co więcej, nie postrzegają oni szkoły jako alternatywnej przyszłości i sposobu na lepszą integrację ze społeczeństwem czy szansy na rynku pracy. Poprzez działania projektowe twórcy projektu chcą stworzyć więzi między uczniami, lokalnymi społecznościami, społecznościami międzynarodowymi i światem pracy. Twórcy projektu chcą, aby uczniowie uświadomili sobie, że mogą budować swoja przyszłość z nadzieją, optymizmem, we współpracy z innymi, ponieważ są obywatelami ciągle zmieniającego się świata, chcą nauczyć ich podstawowych umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w społeczności globalnej.

Projekt Wyzwania naszych kultur skupia się na dwóch ściśle powiązanych ze sobą aspektach:

  1. Tożsamość kulturowa
  2. Europejska mobilność młodych – ich potencjalne umiejętności a rynek pracy.

Twórcy projektu uważają, że zrozumienie i szacunek dla samych siebie jest pierwszym krokiem do szacunku dla innych. Świadomość własnej wartości pozytywnie wpłynie na otwartość i tolerancję. Odkrywając tożsamość i różnorodność kulturową  w międzynarodowym gronie, uczniowie nauczą się szacunku do siebie i innych, a jednocześnie połączą własne dziedzictwo i tożsamość kulturową z innymi, pochodzącymi z innych miejsc i czasów. Zdobędą także poczucie własnej wartości niezbędne w odkrywaniu i określeniu własnych kompetencji i umiejętności na rynku pracy, przez co poprawią swoje uczestnictwo w życiu społecznym i będą w stanie określić własne wizje przyszłości i możliwość ukończenia lub kontynuacji edukacji we własnym kraju lub za granicą.

Celami projektu są:

  • promocja języka i wiedzy kulturowej w środowisku międzynarodowym;
  • wspieranie grup o mniejszych szansach;
  • rozwijanie inicjatyw edukacji międzykulturowej dla sektora edukacji;
  • wspieranie walki z rasizmem i ksenofobią;
  • poprawa jakości edukacji dzieci emigrantów;
  • przeciwdziałanie/zmniejszanie niepowodzeń szkolnych i liczby osób porzucających szkołę;
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych wszystkich uczestników;
  • zwiększanie motywacji do nauki języków obcych oraz tworzenie innowacyjnych materiałów do nauki języka nastawionych na praktyczną używanie języka obcego na rynku pracy;
  • uzupełnianie wiedzy uczniów na temat różnych kultur;
  • pomoc uczniom w odkryciu ich umiejętności poprzez zachęcanie ich do niezależności i wykorzystywaniu tych nowych umiejętności w rozwiązywaniu codziennych problemów;
  • pomoc uczniom w rozwijaniu umiejętności społecznych, aby poprawić ich relacje z innymi;
  • uczenie dzieci jak wyrażać własne pomysły i decyzje;
  • promowanie aktywizujących metod nauczania z użyciem nowych technologii;
  • poprawa innowacyjności i jakości nauczania wokół technologii informacyjnych oraz otwartych zasobów edukacyjnych przez wymianę ludzi i pomysłów pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w projekt;
  • rozwój innowacyjnych materiałów do nauczania, z użyciem technologii informacyjnej;
  • rozwój i promocja długotrwałych więzi pomiędzy pomiędzy edukacją a rynkiem pracy;
  • rozwój „Globalnej Wioski” (używając platformy eTwinning oraz innych europejskich platform i blogów) jako formy wymiany, szkoleń i spotkań.

Źródło: Zespół Szkół nr 3