Każdej zimy Zarząd Dróg i Zieleni w Suwałkach prowadzi całodobową akcję odśnieżania i zapobiegania oblodzeniom. To jedno z najbardziej wymagających zadań miejskich służb. Choć ciężki sprzęt wyjeżdża na ulice nawet w środku nocy, wiele osób zastanawia się, dlaczego jedne drogi są odśnieżone szybciej, a inne później. Wyjaśnienie jest proste: wszystkie ulice w Suwałkach przypisane są do określonych standardów zimowego utrzymania. To narzędzie, które pozwala zaplanować pracę tak, by w pierwszej kolejności zadbać o najważniejsze ciągi komunikacyjne.
Dlaczego stosuje się standardy?
W czasie intensywnych opadów śniegu nie da się jednocześnie odśnieżyć ponad 200 km suwalskich ulic. Sprzęt potrzebuje kilku godzin, by przejechać przez całe miasto, a kiedy śnieg pada bez przerwy — efekt pracy znika momentalnie. Dlatego ulice są dzielone na grupy:
– te, które muszą być przejezdne jak najszybciej,
– te, do których służby docierają po ustabilizowaniu sytuacji,
– oraz drogi osiedlowe, które odśnieżane są na końcu, ale również według określonych zasad.
To nie jest kwestia „ważniejsze–mniej ważne”, lecz bezpieczeństwa i możliwości zapewnienia przejazdu komunikacji miejskiej, służb ratowniczych i głównych strumieni ruchu.
Jakie standardy obowiązują?
W uproszczeniu – im wyższy standard, tym szybciej po ustaniu opadów droga musi być doprowadzona do dobrego stanu.
Standard II – główne ulice
Dotyczy m.in. ulic, po których kursują autobusy lub gdzie odbywa się największy ruch.
Po śnieżycy te drogi muszą być przejezdne w pierwszej kolejności, a służby dążą do tzw. „czarnej mokrej” nawierzchni — czyli widocznego asfaltu.
Standard III – ważne ulice łączące i osiedlowe o dużym znaczeniu
Również odśnieżane stosunkowo szybko, ale już po wykonaniu najpilniejszych prac na drogach głównych.
Nawierzchnia ma być przejezdna i bezpieczna — służby usuwają śnieg oraz sypią sól lub mieszankę piaskowo-solną.
Standard IV i V – drogi lokalne, osiedlowe i o mniejszym natężeniu ruchu
Tu dopuszczalne jest, że jezdnia pozostaje ubita śniegiem, pod warunkiem że jest przejezdna.
Odśnieżanie tych dróg może trwać dłużej – nawet do kilkudziesięciu godzin po ustaniu opadów.
W Suwałkach utrzymanie części dróg w tych standardach wykonuje wykonawca zewnętrzny, który również dysponuje odpowiednim sprzętem.
Dlaczego czasem ulica nie jest czarna?
Wiele zależy od: intensywności i długości opadów, temperatury — gdy jest bardzo zimno, sól działa dużo wolniej, ruchu pojazdów — dopiero on „rozprowadza” sól po nawierzchni, liczby przejazdów, które sprzęt musi wykonać.
Warto pamiętać, że zapewnienie przejezdności nie oznacza natychmiastowego odsłonięcia asfaltu. Czasem bardziej efektywne i bezpieczne jest pozostawienie cienkiej warstwy ubitego śniegu niż tworzenie się lodowiska przy próbie całkowitego oczyszczenia nawierzchni.
W jakiej kolejności służby wyjeżdżają na drogi?
Gdy zaczynają się opady:
Sprzęt wyjeżdża maksymalnie w ciągu godziny od rozpoczęcia zjawiska.
Najpierw obsługiwane są drogi w standardzie II i III.
Po opanowaniu sytuacji – drogi osiedlowe.
Przejścia dla pieszych, przystanki, schody i chodniki utrzymują osobne brygady.
Jednokrotne posypanie ulic w standardzie II i III zajmuje około 3-4 godzin, a wszystkich ulic – około 6-8 godzin.
Co to oznacza dla mieszkańców?
Jeśli mieszkasz przy ulicy osiedlowej – nie zawsze będzie odśnieżana jako pierwsza.
Jeśli pada cały czas – efekt pracy może być chwilowy.
Jeśli widzisz pług jadący wolno – to normalne. Sprzęt zimowy pracuje z prędkością ok. 20–30 km/h.
Jeśli możesz – warto ułatwić pługom przejazd i nie parkować w sposób utrudniający odśnieżanie.
Zima jest wymagająca dla wszystkich — służby nieustannie pracują
Przez całą zimę ZDiZ utrzymuje gotowość 24 godziny na dobę, a kierowcy pracują w systemie zmianowym, aby zapewnić przejezdność dróg, chodników, parkingów i przystanków. Mimo że zimowa aura w Suwałkach potrafi być wyjątkowo wymagająca, służby starają się łagodzić jej skutki najlepiej, jak pozwalają na to warunki atmosferyczne i zasoby sprzętowe.
źródło: ZDiZ Suwałki




