OPOWIADANIA FOTOGRAFICZNE
29 marca 2019 r., godz. 17.00, Sala im. J. Towarnickiej
Główny temat spotkania – fotograficzna relacja z wizyty Waldka Żylińskiego w indyjski mieście Vrindawan – będzie pretekstem do rozmowy o wzrastającej ilości obrazów fotograficznych wokół nas i o świadomym ich wyborze w naszym życiu codziennym.
Vrindavan – ostatni przystanek
fotografie Waldemara Żylińskiego
Vrindavan to niewielkie 55 tysięczne miasto w środkowych Indiach położone nad Jamuną.
Według Bhadavatghity urodził się tu i wychowywał Kriszna, z tego też powodu przybywa tu co roku tysiące wiernych Jego wyznawców.
Z drugiej strony Vrindavan to funkcjonujący równolegle „świat wdów”.
W patriarchalnym społeczeństwie indyjskim, owdowiała kobieta traci swój społeczny i ekonomiczny status i jest zmuszana przez rodzinę męża do opuszczenia domu. Jest to powszechna praktyka stosowana w Indiach. Pozbawione środków do życia kobiety trafiają do miast takich jak Vrindavan czy Varanasi nad Gangesem by tu zakończyć swój żywot. Śmierć w jednym ze „świętych miast” wiąże się wg. hinduizmu z przejściem na wyższy poziom karmiczny. Tysiące owdowiałych kobiet żyje tu w tragicznych warunkach w schroniskach i na ulicach, gdzie czekają na akt miłosierdzia ze strony odwiedzających miasto pielgrzymów. Nie mają prawa do zasiłków, korzystają tylko z doraźnej pomocy władz. Większość z tych kobiet przybyła z Zachodniego Bengalu i pozostaje tu cierpiąc niedolę przez wiele lat, niejednokrotnie umierając na ulicach. Szacuje się, że w Vrindavan egzystuje aktualnie 10 000 wdów, a z każdym dniem przybywa nowych.
36 exposures a day
„Vrindavan – ostatni przystanek”, to prezentacja fotograficzna połączona z opowiadaniem o podróży do szczególnego w Indiach miejsca. Wpisuje się ona w realizowany przez autora projekt pt. 36 klatek/dzień i jest zapisem jednodniowej sesji plenerowej z wykorzystaniem pojedynczej rolki materiału srebrowego (36-klatkowy film małoobrazkowy). Projekt zakłada idee przemyślanego i świadomego użycia spustu migawki w obecnym natłoku ilościowym obrazów wykonywanych „bezkarnie” przy użyciu technik cyfrowych.
Waldemar Żyliński, członek PAcamera CLUB w latach 90-tych XX wieku; podróżnik i alpinista, specjalizuje się w fotografii górskiej i pejzażowej; pozostaje wierny technice tradycyjnych materiałów negatywowo/pozytywowych. Prezentowany na spotkaniu zestaw fotograficzny powstał podczas jednego z pobytu autora w Indiach 10 lat temu.