Spektakl o relacjach rodzinnych według sztuki Maliny Prześlugi. O czym kłamiemy, za czym tęsknimy, czy jest w nas coś więcej, niż w pudle porzuconym po przeprowadzce? Jeśli prawda o nas nie zawsze jest przyjemna, tym bardziej warto spojrzeć na siebie w lustrze teatru.
Teatr Form Czarno-Białych PLAMA
Środa, 23.11.2016, godz. 10.00
Sala Kameralna, ul. Jana Pawła II 5
Bilety: 10 zł w kasie SOK | Rezerwacje grupowe: tel. 87 563 85 18
reżyseria i prowadzenie lekcji: Mirosława Krymska
scenografia: Filip Szczerba
obsada:
Matka – Weronika Bogdan
Ojciec – Maksymilian Łejmel
Córka – Anna Barszczewska
Syn – Oskar Pawełko
Babcia – Barbara Szymczyk
Gość – Wiktoria Cichosz
Pies – Filip Szczepkowski
Punktem wyjścia i pretekstem do ukazania wszechobecnej w pustostanach relacji rodzinnych hipokryzji jest Wigilia. Nabudowana narzuconymi z zewnątrz emocjami, patetycznie miłosna i ciepła, często kończy się lub zaczyna kłótnią, a w czterech ścianach domu rodzi się emocjonalna pustka.
Każdy z bohaterów Pustostanu (Matka, Ojciec, Syn, Córka, Babcia, Pies) przeżywa swoją odrębną historię, żałosną i groteskowo przerysowaną. Pozornie stanowią rodzinę, w rzeczywistości są jak pozamykane kartony – w każdym jest mnóstwo drobiazgów, brzydkich pamiątek i rupieci, które dla nikogo poza nimi nie mają żadnego znaczenia. Nie potrafią cieszyć się relacją z drugim człowiekiem, miłością, miejscem zamieszkania. Zamknięci i obwarowani pretensjami do wszystkich i o wszystko, nakładają kolejne warstwy obudowane językiem, stereotypem, religią, tradycją, telewizją, nadzieją i pustką.
W tej rodzinie tylko Pies jest psem. Głupi jest i bezwarunkowo kocha. I dobrze mu, bo niczego nie rozumie, niczego nie chce. Jest jeszcze odbiegająca od reszty Babcia. To głos dawnego pokolenia i tęsknoty do wyidealizowanego świata. Babcia to potrzeba miłości. Choć w tym spektaklu wszystko jest ogromną tęsknotą do miłości.
Jest i śmiesznie, i strasznie, i bardzo pusto jest w pustostanie. Słowem – groteska.
WARSZTATY TEATRALNE Czy potrafimy ze sobą rozmawiać? prowadzone metodą dramy (techniki: karty ról, obrazy)
Warsztaty zostaną poprowadzone metodą dramy stosowanej. Ta interaktywna metoda pracy z grupą wykorzystuje naszą naturalną umiejętność wchodzenia w role, nastawiona jest na proces odkrywania nowego świata. Nie ma tu reżysera, uczestnicy mają możliwość eksploracji świata fikcji w wybrany przez siebie sposób. Stają się i aktorami, i widzami; mogą poczuć emocje towarzyszące wybranym postaciom i lepiej zrozumieć przedstawiony problem. Wykorzystywane w dramie improwizacje pozwalają przeżyć doświadczenie w bezpiecznych warunkach tzw. płaszcza roli, bez ponoszenia realnych konsekwencji swoich działań, za to z możliwością wyciągnięcia wniosków. Szukanie strategii pozwala wzmocnić poczucie sprawczości swoich działań.
Malina Prześluga. Absolwentka kulturoznawstwa, dramaturg w poznańskim Teatrze Animacji. Autorka książek dla dzieci i młodzieży. Laureatka Medalu Młodej Sztuki oraz wielu nagród i wyróżnień, m.in. w konkursach Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, Metaforach Rzeczywistości, czy Strefach_Kontaktu_2016 Wrocławskiego Teatru Współczesnego.
Premiera spektaklu zaplanowana jest na 17 listopada. CZYTAJ WIĘCEJ >>