JERZY MAŁEK QUINTET – koncert w Rozmarino

Jerzy Małek – trąbka, flugelhorn
Radek Nowicki- tenor sax
Piotr Wyleżoł– piano
Andrzej Święs – bass
Sebastian Frankiewicz- drums

Muzyka, którą wykonują, to fuzja wielu gatunków muzycznych i jazzu połączonych ze sobą niczym nieposkromioną jazzową improwizacją.
Styl muzyczny, w którym wypowiadają się można postrzegać wielopoziomowo.

W warstwie harmonicznej usłyszymy rozbudowane modernistyczne połączenia akordów tworzących wspólną narrację, której wyróżnikiem jest impresjonistyczne rozbudowywanie formy. Ta cecha pozwala łączyć elementy jazzu nowoczesnego z innymi gatunkami muzycznymi lub też ich składnikami, które wprawne ucho rozpozna bez trudu.

Warstwa melodyczna to frazy muzyczne podkreślające sonorystykę harmonii kompozycji, które można powtórzyć już po pierwszym przesłuchaniu, co powoduje, że muzyka, pomimo swego wysublimowania, staje się komunikatywna nawet dla niewyrobionego odbiorcy.

I wreszcie warstwa rytmiczna, bardzo bogata, spajająca cały projekt, tworząc wraz z resztą elementów swoistą kwintesencję tego stylu muzycznego.
„Idiom, w którym poruszamy się podczas improwizacji można zakwalifikować do szeroko pojętego modernistycznego jazzu zatem usłyszeć można echa muzyki mistrzów Miles’a Davis’a, John’a Coltrane’a, Wayne Shorter’a, Freddie’go Hubbard’a, Woody Shaw’a, Joe Henderson’a, Herbie Hancock’a, Kenny Wheeler’a, Keith’a Jarretta, Brad’a Mehldau’a i wielu innych”.

Nade wszystko najistotniejszą cechą twórczości Jerzego Małka jest chęć odzwierciedlenia rzeczywistości poprzez dźwięki. Język jazzu jest jakby stworzony do snucia różnego typu opowieści. W każdym utworze poprzez barwę harmonii i jej następstw można wychwycić intencję przekazu, narracji, historii, która wyłania się i poprzez improwizację nabiera pełni.
Improwizacja, w przypadku jego twórczości odzwierciedla istotę snutych opowieści. Czasem smutnych, czasem wesołych, różnych w swej odmienności i odcieniach… jak w życiu.

Skład kwintetu to absolutna czołówka polskiego jazzu.