Suwalski Ośrodek Kultury serdecznie zaprasza na Koncert Oratoryjny, podczas którego zostanie wykonane Requiem d-moll KV 626. To jedno z największych i najbardziej znanych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zarazem jego ostatnia, niedokończona kompozycja. Na scenie zaprezentuje się Suwalska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Kazimierza Dąbrowskiego wraz z Chórem Kontrapunkt z Ełku oraz solistami: Ae Ran Kim (sopran), Natalia Winnik (alt), Robert Cieśla (tenor), Rafał Sulima (bas).

13.04.2025, godz. 19.00

Sala im. A. Wajdy, ul. Papieża Jana Pawła II 5

Bilety: 60 zł

Suwalską Kartą Mieszkańca >>  zniżki do 50% (Dokument upoważniający do zakupu biletu zniżkowego należy okazywać przed wejściem na wydarzenie)

BILETY

Suwalska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Kazimierza Dąbrowskiego.

SOLIŚCI: Ae Ran Kim – sopran, Natalia Winnik – alt, Robert Cieśla – tenor, Rafał Sulima – bas.

Ae Ran Kim


Urodzona w Korei Południowej, absolwentka Keimyung Fryderyk Chopin University of Music w Daegu w klasie prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej oraz Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Krystyny Szostek-Radkowej (2006). Umiejętności wokalne doskonaliła podczas kursów prowadzonych przez takich artystów jak Paola Larin, James David Broc, Janet Perry oraz Ryszard Karczykowski. Tuż po ukończeniu kursów mistrzowskich ukończyła Podyplomowe Międzywydziałowe Studium Pieśni. Studia doktoranckie odbyła pod opieką prof. dr hab. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.


Natalia Winnik 


Ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m. in. w 2011 r. zdobyła Nagrodę Specjalną w XI. Międzynarodowym Konkursie Moniuszkowskim „Aria i Pieśń Wieczorna” w Białymstoku, a w 2014 roku I. Wyróżnienie. W 2015 roku została laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Muzyka bez granic” w Druskiennikach (Litwa) zdobywając III nagrodę. W 2017 roku zdobyła III nagrodę w III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku – Zdroju oraz została finalistką XI Międzynarodowego Konkursu Operowego „Magda Olivero” w Mediolanie /Włochy/.


prof. dr hab. Robert Cieśla


Przez 16 lat solista teatrów niemieckich: Mannheim, Basel, Mainz, Karlsruhe, Braunschweig, Komische Oper Berlin, Saarbrücken, Nürnberg, itp. Śpiewał spektakle operowe także w Szwajcarii, Francji, Belgii, Luxemburgu, Austrii, itp. Występował pod batutą znanych dyrygentów np.: Stefanem Solteszem, Günterem Neuholdem, Ivanem Törzsem. Otrzymał szereg nagród m.in. na konkursach: Ady Sari, Verviers (Belgia), dwuletnie stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki.

W styczniu 2025 był reżyserem, wraz z dr Kim AeRan, operetki „Das Land des Lächelns” Fr. Lehára w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu.

Był opiekunem artystycznym produkcji G. Pucciniego „Suor Angelica” i „Gianni Schicchi” w produkcji kooperacji UMFC z Teatrem Wielkim w Łodzi,  podczas Festiwalu Pucciniowskiego w marcu 2025 roku.

CHÓR KONTRAPUNKT

Początek chóru datowany jest na rok 1997, kiedy to pod kierownictwem Wojciecha Popielarza powstał amatorski chór Cantilena. W 2001 roku dyrygentem chóru została Jadwiga Cymbor-Pasińska. W roku 2003 chór zmienił nazwę na KONTRAPUNKT.W roku 2007 r. zespół zaczął działać w ramach Ełckiego Towarzystwa Muzycznego. Obowiązki dyrygenta KONTRAPUNKTU we wrześniu 2009 roku przejął Rafał Sulima. Pod jego batutą chór rozwija się i rozszerza działalność koncertową. Obecnie chór KONTRAPUNKT liczy 40 osób, są w nim przedstawiciele różnych środowisk. Tylko niektórzy są związani zawodowo z muzyką, większość to amatorzy. Śpiewanie w chórze to dla wielu spełnienie marzeń i realizacja talentów muzycznych.
Od roku 2021  chór działa w strukturach Ełckiego Centrum Kultury.

Requiem d-moll KV 626 – msza żałobna skomponowana w 1791 roku – to jedno z najwybitniejszych dzieł sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jest zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją, owianą tajemnicą i legendą.

Latem 1791 roku, w trakcie pracy nad Czarodziejskim fletem, Mozart otrzymał anonimowe zlecenie na napisanie mszy żałobnej. Tajemniczy posłaniec dostarczył mu niepodpisany list i z góry wypłacił honorarium, nie wyznaczając jednak terminu ukończenia dzieła ani żadnych szczegółowych wytycznych. Próby ustalenia tożsamości zamawiającego okazały się daremne.

Mimo że projekt wzbudził zainteresowanie Mozarta, nie podjął się od razu jego realizacji. Kiedy wreszcie przystąpił do pracy, był już poważnie chory. Tworzył Requiem niemal do ostatnich chwil życia – jeszcze 4 grudnia 1791 roku pracował nad fragmentem Lacrimosa dies illa. Był przekonany, że komponuje mszę na własną śmierć. Z takim przeświadczeniem odszedł.

Tajemnica zamówienia wyjaśniła się niedługo po śmierci Mozarta. Okazało się, że zleceniodawcą był hrabia Franciszek Walsegg zu Stuppach, amator muzyczny znany z przywłaszczania sobie cudzych kompozycji. Hrabia zamierzał przypisać sobie autorstwo Requiem i w ten sposób uczcić pamięć zmarłej żony.

Dzięki staraniom uczniów Mozarta Requiem d-moll przetrwało i do dziś pozostaje jednym z najważniejszych utworów w historii muzyki.