Najnowsza ekspozycja w Galerii Sztuki Współczesnej Chłodna 20 “CAMERA OPRESIVA” to wielosegmentowy, multimedialny projekt badawczy dotyczący wpływu obrazu fotograficznego i filmowego na funkcjonowanie współczesnego społeczeństwa. Jego  elementy sięgają po odniesienia poznawcze i opisowe mechanicznych urządzeń rejestracyjnych wykorzystywanych do inwigilacji. Zapraszamy na wernisaż wystawy z udziałem autora, Grzegorza Jarmocewicza.

wernisaż 14.10.2022, godz. 18.00
GSW Chłodna 20, ul. T. Noniewicza 71

Wstęp wolny
zamów transport door-to-door >>

wernisaż wystawy: 14.10.2022, godz. 18.00
wystawa czynna od 14.10.2022 do 10.11.2022

CAMERA OPRESIVA to wielosegmentowy, multimedialny projekt badawczy dotyczący wpływu obrazu fotograficznego i filmowego na funkcjonowanie współczesnego społeczeństwa. Jego  elementy sięgają po odniesienia poznawcze i opisowe mechanicznych urządzeń rejestracyjnych wykorzystywanych do inwigilacji. Badają wpływ algorytmów oraz AI na nasze zachowania. Odkrywają mechanizmy działania deepfake’ów czy GANs image. Stawiają pytania odnoszące się do powszechnie stosowanej polaryzacji i opresji. Współczesne społeczeństwo nazwane zostało „cywilizacją obrazkową” – od lat 60-tych XX w. obraz fotograficzny ze wzmożoną siłą wypiera przekaz pisany. Dziś nie tylko posługujemy się nim jako formą pamięci, ale wykorzystujemy go jako nową, aktywną wymianę informacji. Przekaz taki spełnia ukryte funkcje Biblii Pauperum – jest wygodnym, a jednocześnie niewidocznym środkiem sterowania społeczeństwami przez rządy całego świata. Niezmienna wiara w wartości werystyczne fotografii spowodowała zbiorowe przyzwolenie na pojmowanie obrazu zdjęciowego jako odbicia rzeczywistości, a zatem niepodważalnej, wizualnej prawdy o świecie. W dobie wszechobecnej  digitalizacji klasyczny zapis śladu światła można zastąpić impulsem elektronicznym wytworzonym przy pomocy komputera. Oznacza to, że można uzyskać cyfrowy obraz rzeczywistości, która nie istnieje i jest jednocześnie łudząco podobna do świata prawdziwego. Takie fotorealistyczne „zdjęcie” łatwo poddaje się dowolnej manipulacji, a przy celowym kształtowaniu społeczeństwa będącego na niskim poziomie edukacji można formować nową przeszłość historyczną narodu, jego stan teraźniejszy oraz wizję przyszłego „dobrobytu” – co zapewnia rządzącym zwycięstwa w kolejnych, niby demokratycznych wyborach. Projekt Camera Opresiva wykazuje intencjonalne i zakrojone na szeroką skalę wykorzystanie obrazu fotograficznego i filmowego w celu manipulacji i kształtowania świadomości grupowej oraz indywidualnej każdego człowieka przez rządy i korporacje całego świata.

Wystawa została dofinansowana z subwencji na utrzymanie potencjału badawczego Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

KATALOG DO WYSTAWY>>


Grzegorz Jarmocewicz – artysta działający w obszarze fotografii od 1989r. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Białystok INTERPHOTO, dr sztuki, wykładowca – adiunkt w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, kurator, juror międzynarodowych konkursów fotograficznych. Prezes stowarzyszenia Forum Fotografii i Multimediów. Uczestnik programu rezydencji artystycznej Kaunas Photo. Autor wielu wystaw w kraju i za granicą oraz publikacji nt. fotografii. Jego prace eksponowane były między innymi w Dielo Centrum – Bratysława, Kaunas Cultural Centre of Various Nations, FotoForum Dresden, Fotografie In der Brotfabrik – Berlin, Salon Futura – Rotterdam, Kiek In De Kok – Tallin, Museo Ken Damy di Fotografia Contemporanea w Brescia – Włochy, Galeria FF – Łódź, Foto-Medium-Art – Wrocław, Międzynarodowe Centrum Sztuki – Poznań, Galeria SOK – Kraków, Mała Galeria ZPAF w Warszawie. Jego fotografie znajdują się w kolekcjach prywatnych, w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Museo Ken Damy w Brescia we Włoszech, w Muzeum Okręgowym w Suwałkach oraz Centrum Ludwika Zamenhofa w Białymstoku.