13 września oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Ełk Południe o długości 23,3 km. To drugi w tym roku odcinek drogi ekspresowej S61, który został zakończony. Na początku roku oddano do użytku drogę Wysokie-Raczki, a w przyszłym roku ma zakończyć się budowa odcinka Ełk Południe-Wysokie. Tym samym po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S61 z Warszawy do Suwałk będziemy jechać przez Ełk. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że będzie to możliwe w 2024 r. Budowa drogi ekspresowej S61 tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.

  • Kolejne odcinki drogi S61 sa oddawane do użytku, a to oznacza skrócenie czasu podróży samochodem z Suwałk do Warszawy
  • GDDKiA zapowiada, że w tym roku zostanie udostępniona do ruchu droga z Suwałk do granicy z Litwą
  • GDDKiA zapowiada, że w połowie 2025 r. zakończy się budowa drogi ekspresowej S61, co oznacza że szybko i bezpiecznie przejedziemy samochodem z Suwałk do Warszawy
  • Wciąż nie wiadomo co z drogą Białystok-Augustów-Suwałki

Wykonawcą ponad 23-kilometrowego fragmentu trasy od miejscowości Szczuczyn do węzła Ełk Południe o wartości 700 mln zł było konsorcjum firm Porr i Unibep. Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Budzisko. Droga ekspresowa Szczuczyn-Ełk Południe ma dwie jezdnie i drogi serwisowe. Powstały m.in. węzły Guty i Ełk Południe. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.

Tymczasowo przez Ełk

Do czasu zakończenia budowy odcinka Ełk Południe-Wysokie ruch między odcinkami Ełk Południe-Wysokie i Wysokie-Raczki (od węzła Ełk Południe do węzła Kalinowo) będzie odbywał się, tak jak dotychczas, czyli przez Ełk. Trasa przejazdu będzie prowadziła drogami krajowymi nr 65 i 16. W Ełku będą to ulice Grajewska, Przemysłowa i Suwalska. Ruch tranzytowy z węzłów Raczki i Guty będzie natomiast kierowany tak jak dotychczas, czyli drogami krajowymi nr 8 i 61 przez Augustów i Grajewo.

Jaką drogą z Warszawy do Suwałk?

Obecnie kierowcy jadąc od Warszawy w kierunku Suwałk i granicy z Litwą, mają do dyspozycji S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej nowe odcinki S61, których łączna długość to blisko 130 km. To trasa pomiędzy węzłami Śniadowo i Łomża Południe, od węzła Kolno do Ełk Południe oraz od węzła Kalinowo do końca obwodnicy Suwałk. W tym roku planowane jest udostępnienie do ruchu jeszcze ponad 24 km S61 – od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. W przyszłym roku będzie to blisko 23 km pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo oraz ok. 19,5 km od S8 do węzła Śniadowo. Udostępniony zostanie również węzeł Łomża Zachód, a tym samym ok. 7 km trasy od węzła Łomża Południe.

Kiedy szybciej i bezpieczniej z Warszawy do Suwałk?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że w połowie 2024 r. wykonawca obwodnicy Łomży ma zapewnić przejezdność tego odcinka, czyli udostępnić do ruchu minimum jedną jezdnię na całej długości trasy głównej. To umożliwi nie tylko ominięcie Łomży, ale także przejechanie całej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Suwałk i dalej do Budziska, co jest szczególnie ważne dla ruchu tranzytowego. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno – z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą – planowany jest do oddania w połowie 2025 r. Wtedy też zakończy się budowa drogi ekspresowej S61, która na całej długości będzie drogą dwujezdniową. Jeżeli spełnią się zapowiedzi GDDKiA w 2025 r. podróż samochodem z Warszawy do Suwałk nie powinna zająć więcej niż 3 godziny. Piękne? Możliwe? Jeżeli tak się stanie, rozwiąże to problem bezpiecznego i szybkiego dojazdu z Suwałk do Warszawy.

Co z dojazdem z Suwałk do Białegostoku?

Niestety wciąż nie wiadomo, co z dojazdem samochodem z Suwałk do Białegostoku. Dyskusja nad wariantami połączenia Via Carpatia z Via Baltica wciąż trwa. Z udziałem kilkudziesięciu samorządowców reprezentujących miasta, powiaty i gminy z województwa podlaskiego odbyło się 10 sierpnia w Nowince spotkanie, by publicznie wyrazić oczekiwanie na pozytywne rozstrzygnięcia w zakresie wyboru przebiegu drogi krajowej nr 8 na trasie Białystok-Augustów. Podstawowym postulatem o którym rozmawiano jest fakt, że droga ta powinna zostać zbudowana z przyczyn ekonomicznych, ekologicznych oraz militarnych – co szczególnie jest istotne w ostatnim czasie. Ostatecznej decyzji o wyborze trasy łączącej Via Carpatię i Via Balticę wciąż nie ma. Nie wiadomo czy pobiegnie ona z Białegostoku przez Augustów do Raczek czy z Białegostoku przez Ełk do Raczek. „DwuTygodnik Suwalski” zwrócił się do białostockiego Oddziału GDDKiA z pytaniem: co z drogą Białystok-Augustów-Suwałki. Niestety, do momentu wydania tego numeru „DTS”, odpowiedzi z białostockiego Oddziału GDDKiA nie otrzymaliśmy.

Źródło: GDDKiA