Przestępcy ciągle wyłudzają dane do kont bankowych, kart kredytowych, czy też przesyłają linki do fałszywych stron bankowych. Tym razem ich ofiarą padli 15-letni mieszkaniec Suwałk i jego babcia. Chłopiec chciał sprzedać zestaw klocków. Zamiast otrzymać wpłatę na konto, jego babcia straciła 650 złotych.

Policjanci każdego dnia dostają zgłoszenia dotyczące oszustw, do których dochodzi podczas internetowych transakcji kupna-sprzedaży. Tym razem ofiarą oszustów padli 15-letni chłopak i jego babcia. Chłopak na jednym z portali ogłoszeniowych wystawił na sprzedaż zestaw klocków. Dostał informację, że ktoś chce je kupić. Kiedy 15-latek otworzył sms-a, czekał tam na niego link z przyjęciem płatności. Po kliknięciu w link wybrał ikonę babci banku, a następnie wpisał login i hasło. Później otworzyła się kolejna strona, na której chłopiec wpisał numer pesel i dane z karty kredytowej. W rzeczywistości dał oszustom dostęp do konta bankowego. Gdy seniorka zalogowała się do bankowości elektronicznej, to zorientowała się, że zamiast otrzymać wpłatę za sprzedane klocki, straciła pieniądze. Oszuści, wykorzystując otrzymane dane, włamali się na konto kobiety i wypłacili z niego BLIK-iem łącznie 650 złotych. Kobieta od razu powiadomiła o tym fakcie policjantów.

Aby uniknąć takich sytuacji – pamiętajmy:
• nigdy nie klikajmy w linki do stron bankowych, przesyłane przez inne osoby,
• zwracajmy uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujemy i na jaką kwotę,
• poznajmy i przypomnijmy zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosujmy się do nich, gdy korzystamy z portali aukcyjnych,
• miejmy ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów,
• rozliczajmy się bezpośrednio przez dany portal. Unikajmy bezpośrednich transakcji. Uważajmy na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory,

• oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracajmy uwagę na adres widoczny w przeglądarce,
• zwracajmy uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujemy dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną,
• nie podawajmy numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu,

• czytajmy każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajemy z banku, zanim wykorzystamy go, nie wiedząc co autoryzujmy,
• każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.

źródło: www.suwalki.policja.pl