106 mln zł, z czego 54,5 mln zł to dofinansowania, 2 tunele pod torami, 5 rond, 1 most – w sumie 5 km drogi. To w skrócie charakterystyka miejskiej obwodnicy, która już jest przejezdna na całym odcinku od ul. gen. K. Pułaskiego do ul. Utrata.

Dopełnieniem i zwieńczeniem kilkuletniej inwestycji jest otwarta w ubiegłym tygodniu ulica gen. Ryszarda Kuklińskiego. Odcinek pomiędzy Wylotową i Sejneńską kosztował blisko 40 mln zł. Powstał tam drugi w Suwałkach tunel pod torami.

To wiele lat pracy, zaangażowania i walki o środki unijne, bądź krajowe. Dziś Suwałki mają już dwie obwodnice. Otwartą w 2019 roku ekspresową S61, która wyprowadziła ruch tranzytowy z naszego miasta oraz ten skończony dziś wschodni ring, który poprawi ruch na linii północ-południe. Dziękuję wszystkim, którzy na przestrzeni tych lat pomogli w realizacji tego wielkiego projektu.

Budowa trasy wschodniej ruszyła w 2017 roku. Wtedy rozpoczęto realizację ul. rotmistrza Witolda Pileckiego (gen. K. Pułaskiego-Północna) oraz 100-lecia Niepodległości (Utrata-Sejneńska). W 2021 oddano do użytkowania ul. M. Świtalskiego (Północna-Wylotowa). W 2023 rozpoczęto budowę ostatniego odcinka – czyli ulicę generała Ryszarda Kuklińskiego (Wylotowa-Sejneńska).

Cała droga stanowi nowy „kręgosłup drogowy” Suwałk, który otworzy Miasto na zupełnie nowe tereny, które zresztą już dziś są zabudowywane.
Przy ulicy rot. W. Pileckiego powstają nowe osiedla mieszkaniowe i obiekty handlowe, przy ul. 100-lecia Niepodległości nowy obiekt handlowy. Przy tej ulicy jest również duży teren pod budownictwo mieszkaniowe, a jego właściciel szuka rozwiązania, co ma w tym miejscu powstać.
Mieszkańcy pracujący w rejonie strefy ekonomicznej, a mieszkający na północy wybierają właśnie „Trasę wschodnią” jako drogę do i z pracy.

Dlatego też w grudniu zostanie uruchomiona pierwsza w Suwałkach linia pospieszna komunikacji miejskiej. „27P” z Krzywólki przez osiedle Północ do fabryk w rejonie strefy ekonomicznej przy ul. Brylantowej dojedzie w 20 minut. Linia będzie uruchomiona z myślą o osobach pracujących w południowej, przemysłowej części Suwałk.
Mam nadzieję, że ten wieloletni projekt w istotny sposób poprawi komfort przemieszczania się po naszym mieście, zarówno samochodami, jak i komunikacją miejską.