Znane z przywiązania do nauczania ekologii (i mające w tym zakresie długą tradycję) III Liceum Ogólnokształcące  z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach realizuje właśnie nowy projekt z programu Erasmus+ Unii Europejskiej, pod hasłem „WłączMY tryb Eko”. Postanowiliśmy połączyć wyzwania, jakie niesie świat,  z potrzebami młodzieży oraz z treściami  zapisanymi  w Europejskim Planie Rozwoju Szkoły.  W dobie dynamicznych  zmian klimatycznych  nie wystarczy posiadać wiedzy o nich;  należy zmieniać w trybie natychmiastowym przyzwyczajenia poszczególnych jednostek i sposób korzystania z zasobów naturalnych.

Jesteśmy pewni, że działania projektowe i te tradycyjnie  edukacyjne będą atrakcyjne dla naszych uczniów i rozwiną ich kompetencje naukowe, językowe,  społeczne i obywatelskie.

Od roku działa facebookowe „EKO Trzecie”, gdzie młodzież sama  przygotowuje posty z zakresu najbardziej palących problemów ekologicznych. Jesienią każdego roku bierzemy udział w warsztatach Ośrodka Edukacji Środowiskowej w Wigierskim Parku Narodowym , sprzątamy świat , segregujemy śmieci, zrealizowaliśmy projekt eTwinningowy dotyczący produkcji ubrań, za który pan Marcin Hościłowicz z młodzieżą otrzymali tytuł laureata konkursu „Mój projekt eTwinning 2020”.  Stwierdziliśmy jednak, że to za mało.

Od września 2021 do marca 2022 roku,  realizujemy cykl mobilności. W  Hiszpanii, Grecji,   we Włoszech, na Cyprze,  w Irlandii, na Malcie szesnastoosobowa  grupa nauczycieli doskonali swój warsztat metodyczny i umiejętności językowe. Zależy nam na kształtowaniu wysokich standardów nauczania dwujęzycznego, pokazywaniu postaw proekologicznych, a także  nawiązywaniu kontaktów  i współpracy z partnerami zagranicznymi.  Wyjazdy zagraniczne pozwalają podnosić kompetencje, czerpać z zasobów najnowocześniejszych ośrodków metodycznych w Europie.

Od marca 2022 roku będziemy wykorzystywać zdobytą wiedzę  w pracy z młodzieżą. Zamierzamy przygotować:  lekcje otwarte, seminarium ekologiczne poświęcone wodzie, projekt eTwinning.

Planujemy także upowszechniać zdobytą wiedzę, dzielić się scenariuszami lekcji, zorganizować konferencję dla nauczycieli innych szkół.

Wierzymy, że trzeba o ekologii myśleć nowocześnie, wieloaspektowo, oraz że nie wystarczy o niej mówić; każdy powinien włączyć tryb EKO.