Znane z przywiązania do nauczania ekologii (i mające w tym zakresie długą tradycję) III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach realizuje właśnie nowy projekt z programu Erasmus+ Unii Europejskiej, pod hasłem „WłączMY tryb Eko”. Postanowiliśmy połączyć wyzwania, jakie niesie świat, z potrzebami młodzieży oraz z treściami zapisanymi w Europejskim Planie Rozwoju Szkoły. W dobie dynamicznych zmian klimatycznych nie wystarczy posiadać wiedzy o nich; należy zmieniać w trybie natychmiastowym przyzwyczajenia poszczególnych jednostek i sposób korzystania z zasobów naturalnych.
Jesteśmy pewni, że działania projektowe i te tradycyjnie edukacyjne będą atrakcyjne dla naszych uczniów i rozwiną ich kompetencje naukowe, językowe, społeczne i obywatelskie.
Od roku działa facebookowe „EKO Trzecie”, gdzie młodzież sama przygotowuje posty z zakresu najbardziej palących problemów ekologicznych. Jesienią każdego roku bierzemy udział w warsztatach Ośrodka Edukacji Środowiskowej w Wigierskim Parku Narodowym , sprzątamy świat , segregujemy śmieci, zrealizowaliśmy projekt eTwinningowy dotyczący produkcji ubrań, za który pan Marcin Hościłowicz z młodzieżą otrzymali tytuł laureata konkursu „Mój projekt eTwinning 2020”. Stwierdziliśmy jednak, że to za mało.
Od września 2021 do marca 2022 roku, realizujemy cykl mobilności. W Hiszpanii, Grecji, we Włoszech, na Cyprze, w Irlandii, na Malcie szesnastoosobowa grupa nauczycieli doskonali swój warsztat metodyczny i umiejętności językowe. Zależy nam na kształtowaniu wysokich standardów nauczania dwujęzycznego, pokazywaniu postaw proekologicznych, a także nawiązywaniu kontaktów i współpracy z partnerami zagranicznymi. Wyjazdy zagraniczne pozwalają podnosić kompetencje, czerpać z zasobów najnowocześniejszych ośrodków metodycznych w Europie.
Od marca 2022 roku będziemy wykorzystywać zdobytą wiedzę w pracy z młodzieżą. Zamierzamy przygotować: lekcje otwarte, seminarium ekologiczne poświęcone wodzie, projekt eTwinning.
Planujemy także upowszechniać zdobytą wiedzę, dzielić się scenariuszami lekcji, zorganizować konferencję dla nauczycieli innych szkół.
Wierzymy, że trzeba o ekologii myśleć nowocześnie, wieloaspektowo, oraz że nie wystarczy o niej mówić; każdy powinien włączyć tryb EKO.