O sukcesie w biznesie decyduje człowiek, jego wiedza i doświadczenie w pracy, a płeć i pochodzenie nie mają znaczenia. Tak zgodnie stwierdziły uczestniczki dyskusji „Przewagi konkurencyjne firm zarządzanych przez kobiety” w czasie V edycji Forum Biznesowego Pogranicza zorganizowanego przez Park Naukowo-Technologiczny Polska-Wschód w Suwałkach.
– Prawie co piąte stanowisko w zarządach polskich przedsiębiorstw zajmują kobiety i stale ich przybywa. Polska jest drugim po Luksemburgu krajem OECD, który w tym wieku dokonał największego skoku w zakresie dostępności i przyjazności rynku pracy dla kobiet
– Płeć nie ma znaczenia w biznesie, a przewagę na konkurencyjnym rynku kształtuje człowiek, jego wiedza i doświadczenie w pracy – tak twierdzą szefowe suwalskich firm
– Przydatne w codziennym życiu niektóre kobiece cechy, mogą przeszkadzać w osiągnięciu sukcesu w biznesie
Udział w dyskusji podczas Suwalskiego Formum Biznesowego wzięły szefowe suwalskich firm: Sylwia Ciszewska – dyrektor firmy CAL prawdziwe drzwi, Emilia Ułanowicz – dyrektor Hotelu Velvet, Joanna Konopko – prezes Zarządu Konsoft Sp. z o.o. oraz prof. Marta Kosior-Kazberuk – rektor Politechniki Białostockiej, Algimanta Ščiglinskienė – dyrektor Centrum Doradztwa Biznesowego w Alytusie (Litwa) i Karina Adamyants – szef firmy Nika.sd.group Sp. z o.o. (Ukraina).
Suwalski hotel Velvet na rogu ul. T. Kościuszki i ul. gen. J. Dwernickiego
Emilia Ułanowicz (Velvet) przyznała, że firma którą zarządza jest w 100% kobieca i cechuje się dużą dozą empatii, zarówno wobec klientów, jak i też wśród pracowników. Ułatwia to funkcjonowanie na rynku.
– W moim pokoju „zwierzeń” jest opakowanie z chusteczkami. W organizacji jestem nie tylko po to by zarządzać, ale także po to by wspierać pracowników w różnym zakresie. Czynnik ludzki jest bardzo ważny, szczególnie tam gdzie pracują same kobiety. Potrafimy pomimo dużej dozy empatii podejmować trudne
i odważne decyzje oraz skutecznie je realizować. Jesteśmy wręcz przekonane, że odwaga jest kobietą – stwierdziła E. Ułanowicz.
Firma CAL otrzymała Włócznię Jaćwingów za 2020 r. w kategorii „Produkt”
Sylwia Ciszewska (CAL), zauważyła, że choć od 5 lat buduje na nowo swoją firmę i widzi mnóstwo pozytywnych zmian w otoczeniu, to daje się zauważyć wiele stereotypów.
– Jeśli wchodzi menedżer w spódnicy, to często najpierw postrzega się w nim kobietę, potem przychodzi zastanowienie, czy ona jest ładna, a na koniec czy ma coś ciekawego do powiedzenia. Tymczasem najważniejsze są pomysły i decyzje, które wyprzedzają rynek, niezależnie kto jest ich autorem. I tak, byliśmy „eko”, zanim stało się to modne. (…) U nas 30% to kobiety, które pracują nie tylko w administracji, ale także w technologii, zamówieniach i procesie nadzoru. Ta kobieca wrażliwość i otwartość na wygodę klientów powoduje, że radzimy im z perspektywy nie tylko sprzedawcy, ale i kupującego. Dlatego też mówimy głównie z perspektywy wygody, a nie zalet technicznych o tym, że np. są na rynku drzwi otwierane na odcisk palca – oceniła S. Ciszewska.
Joanna Konopko współwłaścicielka firmy Prognosis Sp. z o.o. otrzymała wspólnie z Pawłem Konopko Włócznię Jaćwingów za 2019 r. za innowacyjne rozwiązania pozwalające optymalizować zużycie enerii elektrycznej, przy pomocy nowoczesnych technik, urządzeń i programów informatycznych
Joanna Konopko (Konsoft Sp. z o.o.) podkreśliła, że podział na płeć nie jest właściwym podziałem. Istotniejsze jest zwrócenie uwagi na to, kto jest np. introwertykiem, a kto pobudza się poprzez działania i pomysły innych osób.
– Płeć nie ma znaczenia, liczą się tylko indywidualne cechy i zdolności oraz gotowość do współpracy w zespole, a wielkich spółek nie buduje się samemu – zauważyła J. Konopko.
W czasie dyskusji zwrócono uwagę, na fakt, że łatwo jest niekiedy o wykorzystywanie w relacjach kobieta-mężczyzna tzw. „ciepłych cech” charakteru, które często przypisywane są właśnie kobietom. Dzieje się to np. podczas negocjacji, kiedy padają słowa: „przecież zbliżają się rodzinne święta i pani powinna to zrozumieć”. Potwierdza to fakt, że w biznesie przeszkadzać mogą niektóre cechy, które w relacjach międzyludzkich są pożądane. Przykładem może być delikatność czy zdolność do kompromisu. W biznesie ich nadmiar może nawet szkodzić. Niezależnie od płci, w cenie zawsze będzie odpowiedzialność, stanowczość i dążenie do celu. A wielu współczesnym kobietom tego nie brakuje.
Według ostatniego opublikowanego raportu znanej światowej firmy doradczej Deloitte wynika, że wśród 66 najbardziej rozwiniętych krajów prawie co piąte stanowisko w zarządach przedsiębiorstw zajmują kobiety. I ten odsetek stale wzrasta. W Polsce kobiety stanowią 13% członków spółek giełdowych. Nasz kraj stale też awansuje w zestawieniu „Women in Work Index”, przygotowywanym przez firmę doradczą PwC. W najnowszej edycji zajmujemy 8. miejsce, czyli o jedną pozycję wyżej niż poprzednio, co jest efektem m.in. malejącej różnicy w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn oraz niskiej stopy bezrobocia. Polska jest drugim po Luksemburgu krajem OECD, który od 2000 r. dokonał największego skoku w zakresie dostępności i przyjazności rynku pracy dla kobiet, awansując w tym czasie aż o 11 pozycji. Za to dość słabo w porównaniu z innymi krajami wygląda poziom aktywności zawodowej kobiet w Polsce, będący na poziomie zaledwie 63%, co oznacza, że w ciągu ostatnich 17 lat zwiększył się jedynie o 3%.