Różni eksperci przewidują, że skutki pandemii odczujemy przede wszystkim na rynku pracy. Statystyki ogólnokrajowe jednak nie potwierdzają tych prognoz. Rok 2020 zakończył się z dość niską stopą bezrobocia w kraju na poziomie 6,1%.
– W 2020 roku przybyło ponad 400 bezrobotnych zarejestrowanych w suwalskim PUP;
– Ponad 36 mln zł wypłacił suwalski PUP na pomoc lokalnym przedsiębiorcom w 2020 r.;
– Teraz można ubiegać się o pomoc z tzw. tarczy antykryzysowej oraz o jednorazową dotację na pokrycie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej przez mikroprzedsiębiorcę i małego przedsiębiorcę.
O tym, jaka jest sytuacja na suwalskim rynku pracy w czasie pandemii rozmawiamy
z Kamilem Czarniawskim, dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach.
– Jak epidemia wpłynęła na suwalski rynek pracy?
– Przed pandemią przyzwyczailiśmy się do sytuacji, że liczba bezrobotnych z miesiąca na miesiąc malała. Pod koniec 2019 roku liczba takich osób zarejestrowanych w naszym urzędzie była rekordowo niska i wynosiła 1977 (z czego 1429 stanowiły osoby z terenu miasta Suwałki). Mówiło się wtedy o rynku pracownika i coraz częściej podkreślano problem braku rąk do pracy w większości branż. Rok 2020, w związku z panującą epidemią, trochę to wszystko zmienił. Na szczęście nie tak bardzo, jak przewidywali niektórzy eksperci. Na koniec grudnia 2020 roku liczba zarejestrowanych bezrobotnych w suwalskim urzędzie pracy wyniosła 2419 osób (z czego 1814 osób stanowiły osoby z terenu miasta Suwałki). Co jest ciekawe, w tym trudnym dla wszystkich roku 2020, ponad 2100 osób wyrejestrowało się z urzędu z powodu podjęcia pracy. Dla porównania, w 2019 roku wyłączono z ewidencji 1984 osoby z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Co przyniesie nam rok 2021, trudno przewidzieć. Uzależnione jest to przede wszystkim od sytuacji pandemicznej w kraju i od tego, kiedy zacznie wracać wyczekiwana przez wszystkich normalność. Skutki lockdownu gospodarczego zapewne będziemy odczuwać jeszcze przez kilka lat. Na szczęście widmo bardzo wysokiego bezrobocia, póki co nam chyba nie grozi.
– Na jaką pomoc ze strony suwalskiego PUP mogą liczyć przedsiębiorcy?
– Najszybciej, bo już od 4 stycznia urząd kontynuuje wypłatę pomocy w ramach rządowej tarczy antykryzysowej. Na ten cel mamy pozyskane 6 mln zł. Są to środki, które przeznaczymy na wypłatę pomocy dla przedsiębiorstw dotkniętych skutkami Covid-19. Będą to pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (statutowej) mikroprzedsiębiorcy oraz organizacji pozarządowej, oraz dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników. A także dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne dla mikroprzedsiębiorcy, oraz małego i średniego przedsiębiorcy. Będą też dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne dla organizacji pozarządowych lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz kościelnych osób prawnych, a także nowa forma pomocy wprowadzona pod koniec grudnia 2020 roku – jednorazowa dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy.
– Jakie jest zainteresowanie?
– Zainteresowanie otrzymaniem pomocy w ramach tarczy antykryzysowej od samego początku jej realizacji jest ogromne. Wystarczy wspomnieć, że do tej pory udzieliliśmy ponad 4200 pożyczek. Dofinansowaniami objęliśmy ponad 3200 pracowników, a do końca grudnia 2020 wypłaciliśmy ponad 36 milionów na pomoc lokalnym przedsiębiorcom. W roku 2021 wpłynęło ponad 200 wniosków o pomoc finansową. Poza pomocą lokalnym przedsiębiorcom, urząd pozyskał ponad 6 milionów złotych na tzw. aktywne formy – czyli pomoc osobom bezrobotnym zarejestrowanym w urzędzie pracy. W ramach powyższej kwoty planujemy organizację szkoleń indywidualnych, staży, prac interwencyjnych, udzielanie dotacji na działalność gospodarczą, czy finansowanie doposażenia/wyposażenia stanowiska pracy. Planujemy rozpocząć pierwsze działania już od lutego. Zachęcam do obserwowania naszej strony internetowej suwalki.praca.gov.pl
– Czy można już wejść do budynku PUP, żeby załatwić swoją sprawę?
– Urząd jest otwarty, ale z pewnymi ograniczeniami. Mając na uwadze bezpieczeństwo naszych klientów oraz pracowników, każda wizyta musi być wcześniej umówiona telefonicznie na konkrety dzień i godzinę. Co bardzo cieszy – ubiegły rok nauczył nas tego, że posiadając podpis kwalifikowany, czy profil zaufany wiele spraw możemy załatwić zdalnie poprzez Internet. I coraz więcej osób z takiej formy komunikacji z urzędem korzysta. Korespondencję w wersji papierowej można zostawić w skrzynce podawczej ustawionej na parterze budynku. O rozpoczęciu naboru wniosków na organizację stażu czy prac interwencyjnych, będziemy informować na naszej stronie internetowej. Natomiast przedsiębiorców zainteresowanych otrzymaniem pomocy w ramach tarczy antykryzysowej zachęcam do odwiedzenia naszej strony www, gdzie w zakładce „Tarcza antykryzysowa” opisana jest konkretna pomoc i sposób jej pozyskania.
– Dziękujemy za rozmowę.