Jak zostać superbohaterem

Jak zostać superbohaterem

Akcję pod nazwą „Jak zostać SUPERBOHATEREM, czyli jak udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej” organizuje Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Pomysłodawcą jest lekarz Krzysztof Murawko, wspiera go Gabriela Zachłowska, nauczycielka z Państwowej Uczelni Zawodowej, która wybiera studentów i sama również brała udział w szkoleniu dzieciaków. 21 czerwca zastępca prezydenta Suwałk Roman Rynkowski podziękował organizatorom oraz lekarzowi i studentom, którzy aktywnie brali udział w całorocznej akcji.

Akcja skierowana była do uczniów klas trzecich wszystkich suwalskich szkół podstawowych. Lekarz i ratownicy odwiedzali uczniów, każdą klasę oddzielnie i uczyli udzielania pierwszej pomocy: najpierw było szkolenie teoretyczne (jak się zachować, kiedy widzimy poszkodowanego, jak wzywać karetkę, itp.), a potem uczono układania chorego w pozycji bezpiecznej i resuscytacji – każde dziecko ćwiczyło na fantomie! Akcja odbywała się w każdej klasie i w każdej szkole.

Dyrektor suwalskiego SODN-u Maciej Jarmocewicz  jest dumny ze współpracy z lekarzem i ratownikami wspierającymi działania Ośrodka, a całą akcję koordynuje Grażyna Serafin, doradca metodyczny SODN-u.

Co nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 2 sądzą o akcji i przeprowadzonych zajęciach?

Adrianna Rybak, wychowawczyni kl. IV b: „Takie lekcje są bardzo potrzebne, żeby jak najszybciej uświadamiać młodych ludzi, jak ratować komuś życie, bo nigdy nie wiemy, kiedy znajdziemy się w trudnej sytuacji, kiedy będziemy komuś pomagać. Dlatego jesteśmy bardzo, bardzo wdzięczni panu lekarzowi, że zechciał podzielić się z nami tą wiedzą i przeprowadził tak ciekawe zajęcia”.

Wanda Szczesna, wychowawczyni kl. III a: „Lekcje praktyczne są najlepsze, bo każdy z nas może znaleźć się w sytuacji, kiedy trzeba będzie udzielić pierwszej pomocy. Nawet małe dziecko, gdy zauważy, że stało się coś babci, rodzicom, to będzie wiedziało, jak reagować i takie małe dziecko może uratować komuś życie. A takie zajęcia właśnie tego uczą. Cieszę się, że dzieci mogły w nich uczestniczyć.”

Kamila Stelmach, wychowawczyni  kl. III c: „Udzielanie pierwszej pomocy jest naszym obowiązkiem, dlatego zajęć związanych z pierwszą pomocą  nie jest nigdy zbyt wiele. Znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej ma decydujące znaczenie w chwilach zagrożenia życia i zdrowia. Podczas takich zajęć w szkole dziecko zdobywa nowe kompetencje, uczy się prawidłowych zachowań i skutecznego działania w nagłych, nieprzewidzianych sytuacjach. Ma możliwość ćwiczyć z ratownikami medycznymi na fantomach. Im wcześniej zaczniemy się uczyć, tym bardziej będziemy przygotowani i kompetentni.”

Top