Trasa kolejowa z Ełku przez Suwałki do granicy Polski ma powstać w latach 2023-2027. Teraz trwają przygotowania do realizacji tej inwestycji. 5 grudnia w suwalskim ratuszu odbyły się konsultacje społeczne dotyczące projektowanego przebiegu trasy linii kolejowej w granicach miasta, zorganizowane z inicjatywy prezydenta Suwałk Czesława Renkiewicza.

Nowa propozycja przebiegu trasy Rail Baltica przez Suwałki uwzględnia wnioski władz samorządowych oraz interesy mieszkańców miasta, szczególnie zamieszkałych na ulicy Czarnoziem. Planowany tor niemal na całym miejskim odcinku zaplanowano po istniejącej linii kolejowej. Niestety nowy przebieg trasy kolejowej Rail Baltica w Suwałkach wymaga dwóch wyburzeń w okolicy Papierni.

Rail Baltica w Suwałkach
Zgodnie z założeniami, suwalski dworzec towarowy będzie znajdował się wyłącznie na obecnej stacji Papiernia, która zostanie rozbudowana. Będzie tam więcej bocznic kolejowych do obsługi ruchu towarowego, który całkowicie zniknie z centrum miasta przy ul. Kolejowej. Rozbudowa stacji Papiernia wymagać będzie wyburzenia obiektów gospodarczych, nieużytkowanych i jednego mieszkalnego. W okolicach ul. Staniszewskiego powstanie przystanek kolejowy (dla pociągów osobowych) – Suwałki Południe. Będzie to przystanek obsługujący pociągi międzynarodowe, które nie będą zajeżdżały na stację główną. W całym mieście ze względów bezpieczeństwa zostaną zlikwidowane przejazdy kolejowe – samochody będą jeździły wiaduktami i tunelem. Nowe tory kolejowe pobiegną pod wiaduktami drogowymi na ulicach: Raczkowskiej, 100-lecia Niepodległości i Sejneńskiej.
Obecny dworzec kolejowy zlokalizowany przy ul. Kolejowej ma obsługiwać jedynie ruch osobowy. Będzie tam 5 torów kolejowych oraz 2 perony. Założeniem jest jego rozbudowa, w wersji nieco zbliżonej do Łodzi Fabrycznej lub Warszawy Wileńskiej. Ma tam powstać dworzec autobusowo-kolejowy. W okolicy ul. Północnej powstanie kolejny wiadukt kolejowy. Stare torowiska mają zostać rozebrane, a niewykorzystane grunty przekazane miastu.

Co dalej?
Wykup terenów ma być prowadzony dopiero po powołaniu przez Wojewodę Podlaskiego rzeczoznawcy do wyceny gruntów, zabudowań i nieruchomości. Zanim to nastąpi, kolej musi przeprowadzić całą długotrwałą procedurę przygotowawczą do realizacji tej inwestycji.
Mieszkańcy ul. Czarnoziem, którzy licznie przybyli na spotkanie usłyszeli zapewnienie, że planowana trasa kolejowa pobiegnie obok ich domów i zabudowań gospodarczych. Na zakończenie spotkania prezydent Cz. Renkiewicz, prezydent Suwałk zaprosił do szczegółowych rozmów przedsiębiorców oraz właścicieli nieruchomości, których mają dotknąć wyburzenia. Mapy z propozycją przebiegu planowanej trasy Rail Baltica przez Suwałki można znaleźć w Urzędzie Miejskim (w Wydziale Inwestycji) oraz na stronie internetowej www.um.suwalki.pl

Szybka trasa
Z informacji przekazanych przez przedstawicieli PKP wynika, że budowa torów oraz całej wymaganej infrastruktury kolejowej na odcinku Ełk-Suwałki-granica państwa ruszy w 2023 roku i potrwa 5 lat. Po zakończeniu inwestycji na tym odcinku, pociągi osobowe mają jeździć z prędkością 250 km/h. Docelowo przejazd z Ełku do granicy państwa zajmie około 37 minut, a nie 1 godz. i 24 minut, jak jest teraz. Trasą Rail Baltica pociągi będą jeździły z Warszawy do Tallinna – stolicy Estonii.