W efekcie pandemii coraz więcej dzieci i nastolatków jest uzależnionych od Internetu i mediów społecznościowych. Młodzi ludzie zamiast spotykać się z rówieśnikami wolą spędzać czas przed monitorem komputera czy z telefonem w dłoni.
Ten problem zauważyła również grupa nastolatków z Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach: Zuzanna Dąbrowska, Oliwia Bacewicz, Zuzanna Jurkun, Klaudia Ejsmont, Wiktoria Sznejder oraz Kacper Babkowski i dlatego w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii realizują projekt społeczny Wi-Fi OFF. Projekt ten ma za zadanie pokazać, że Internet to nie wszystko i że istnieje wiele innych sposobów na ciekawe spędzanie wolnego czasu z dala od elektroniki i Internetu, ale za to w bliskim kręgu realnych przyjaciół.
Przez ostatnie pół roku młodzież działała bardzo aktywnie realizując różnorodne działania, wśród których można m.in. wymienić:
– Organizację Toru Przeszkód w Zespole Szkół nr 4 w Suwałkach, w którym uczestnicy, mogli wykazać się szybkością i zwinnością oraz kondycją fizyczną. Za zajęcie pierwszych 3 miejsc uczestnicy otrzymali wyjątkowe nagrody, sponsorowane przez : Ślepsk Malow Suwałki, Szulc-Trading, oraz Padma w Suwałkach.
– Organizację spotkania dla klas 4 w Szkole Podstawowej nr 10 z Wojciechem Kowalewskim byłym reprezentantem piłki nożnej, podczas którego opowiedział on o swojej karierze zawodowej. W trakcie tego spotkania odbył się również ekscytujący mecz oraz konkurs dla dzieci.
– Organizację kiermaszu na Dzień Kobiet, podczas którego można było zakupić pyszne ciasta domowego wypieku, sałatki, tosty, wrapy oraz ręcznie robione kwiaty i kartki upominkowe.
– Zajęcia w Szkole Podstawowej nr 10 w Suwałkach oraz Szkole Podstawowej nr 7 im. św. Jana Pawła II w Suwałkach, w trakcie których dzieci poprzez gry i zabawy poznawały różne atrakcyjne formy spędzania wolnego czasu bez Internetu, komputera i telefonu.
– Organizację kiermaszu charytatywnego, z którego zebrane pieniądze przeznaczone zostaną na wsparcie chorych dzieci.
W trakcie wszystkich prowadzonych działań młodzież duży nacisk kładła na zajęcia sportowe, zajęcia z grami planszowymi oraz spędzanie czasu z rówieśnikami co pozwala m.in. na kształtowanie podstawowych umiejętności społecznych.
W ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii uczniowie nie tylko pomagają innym, ale również sami zdobywają kompetencje przyszłości takie jak: współpraca przy realizacji własnych projektów społecznych, biegłość w rozwiązywaniu problemów czy zdolność przetwarzania dużej ilości informacji. Uczestnicy Olimpiady zyskują ogromne doświadczenie w pracy projektowej potwierdzone Międzynarodowym Certyfikatem Zarządzania.
Źródło: Zuzanna Jurkun