Catherine Trautmann, Europejski Koordynator korytarza sieci bazowej TEN-T „Morze Północne – Bałtyk”, przedstawiciele Komisji Europejskiej z DG MOVE (Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu), ministrowie ds. transportu z Polski, Litwy, Łotwy i Estonii oraz władze samorządowe uczestniczyli w wizycie studyjnej na pokładzie szynobusa, który 27 sierpnia przejechał z Białegostoku do Kowna. Jednym z przystanków w podróży były Suwałki, gdzie Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk przywitał Catherine Trautmann.
– Celem wizyty, w tym wczorajszej podróży, przebiegającej wzdłuż trasy planowanego połączenia kolejowego, które jest częścią szlaku „Rail Baltica”, jest przedstawienie polskiego zaangażowania w to przedsięwzięcie, a także cennych przyrodniczo obszarów Polski, przez które przebiegać będzie ten szlak kolejowy – poinformował wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka, który wraz z litewskim wiceministrem transportu i komunikacji, Sauliusem Girdauskasem pełnili rolę gospodarzy podczas przejazdu delegacji szynobusem udostępnionym przez Przewozy Regionalne.
Wiceszef resortu S. Żałobka przedstawił również założenia szlaku kolejowego „Rail Baltica” i przekonywał, że projekt ten jest kluczowy dla wszystkich zaangażowanych stron – krajów partnerskich w projekcie, jak również innych państw sąsiedzkich w UE. – Realizacja „Rail Baltica” znacznie poprawi komunikację między naszymi krajami i ułatwi komunikację na trasie korytarza „Morze Północne – Bałtyk” – dodał.
Ze względu na lokalizację planowanej inwestycji w obszarze cennym przyrodniczo, niezwykle ważne jest z jednej strony dostosowanie zakresu inwestycji do potrzeb przewozowych i gospodarczych, z drugiej – zapewnienie minimalizacji potencjalnego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko, zarówno w fazie budowy jak i eksploatacji.
W ramach pierwszego naboru dla projektów CEF (instrument finansowy „Łącząc Europę”), który został ogłoszony we wrześniu 2014 r., Polska zgłosiła między innymi zlokalizowany na ciągu „Rail Baltica” projekt modernizacji odcinka Sadowne – Białystok wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne. Szacowana wartość tego projektu wynosi 2,7 mld zł. Natomiast projekt modernizacji na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa) wstępnie planowany jest do zgłoszenia w drugim lub trzecim konkursie CEF.
– Liczę na Pani pomoc i zaangażowanie w to by odcinek Rail Baltici z Białegostoku do granicy państwa w Trakiszkach został zrealizowany – powiedział na wczorajszym spotkaniu z Catherine Trautmann Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk – W konsultowanym Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku ten odcinek znajduje się na 3 miejscu od końca listy rezerwowej inwestycji do zrealizowania. Oznacza to, ze szansa na jego wykonanie stoi pod bardzo dużym znakiem zapytania – dodał prezydent Suwałk.
Swoją podróż Catherine Trautmann oraz cała delegacja zakończyła w Kownie na Litwie.