Modernizacja dziewiętnastowiecznego dworca PKP w Suwałkach wciąż opóźnia się. Już kilkakrotnie pisaliśmy o tym na łamach „DwuTygodnika Suwalskiego”. Po raz ostatni na początku tego roku. Wtedy przedstawicielka PKP poinformowała nas, że po wydaniu przez Urząd Wojewódzki w Białymstoku pozwolenia na budowę do przebudowy dworca w Suwałkach, planowane jest ogłoszenie przetargu w pierwszym kwartale 2024 r. Kilka dni później, 26 stycznia 2024 r. Wojewoda Podlaski wydał pozwolenie na budowę dla przebudowy suwalskiego dworca. Wszystkie bariery formalno-prawne zostały pokonane. Skończył się drugi kwartał, a przetarg wciąż nie został ogłoszony. Zapytaliśmy PKP, co się dzieje w sprawie przetargu na przebudowę suwalskiego dworca kolejowego.

– Aktualnie trwa proces zmierzający do ogłoszenia postępowania przetargowego na wykonawcę robót budowlanych dotyczących przebudowy dworca kolejowego w Suwałkach. O ogłoszeniu postępowania i następnie o wyborze wykonawcy będziemy informować w osobnej komunikacji – odpowiedziała nam Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami PKP S.A.

A zatem, jeżeli chodzi o działania PKP w sprawie przebudowy suwalskiego dworca kolejowego niewiele się wydarzyło w pierwszym półroczu tego roku. I nie wiadomo, kiedy coś się wydarzy, bo tym razem przedstawicielka PKP nie odpowiedziała na nasze pytanie o termin ogłoszenia przetargu. Czyżby przebudowa suwalskiego dworca odpłynęła „w siną dal”? A miało być tak wspaniale. Przed kilkoma laty PKP S.A. podpisało umowę z Pracownią Architektoniczną GPVT na projekt kompleksowej przebudowy budynku suwalskiego dworca przy ul. Kolejowej. W centralnej części w holu utrzymana miała być część dworcowa, z toaletami, kasami i pomieszczeniami komercyjnymi. Miała pojawić się wiata nad peronem oraz elektroniczny system informacji. Przewidziano ok. 5-10 stojaków rowerowych, miejsce do ładowania pojazdu elektrycznego oraz miejsca parkingowe. W sąsiedztwie dworca powstać miały nawet ogrody deszczowe. Szacowana wartość tej przebudowy to co najmniej kilka milionów złotych. Na czerwcowej sesji suwalskiej Rady Miejskiej prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz zapowiedział wystąpienie do prezesa PKP w tej sprawie. 26 czerwca na forum sejmowym głos w tej sprawie zabrał poseł Jacek Niedźwiedzki.

Suwalski dworzec kolejowy jest fatalną wizytówką jakości usług świadczonych przez PKP. Niestety Suwalczanie i przyjezdni od 14 lat nie mogą skorzystać z kas biletowych, toaleta jest w sąsiednim budynku, a dworcowa poczekalnia to korytarz z dwiema ławkami.

26 czerwca premier Donald Tusk zapowiedział rozbudowę sieci szybkiej kolei, aby każdy mógł szybko i ekspresowo podróżować pomiędzy największymi miastami w Polsce. W czasie konferencji prasowej pokazano mapę z zaznaczonymi szybkimi połączeniami kolejowymi. Suwałki znalazły się poza tą siecią, ale na trasie kluczowych kierunków w połączeniach transgranicznych. Co to oznacza? Na razie nie wiadomo. Z zaprezentowanej sieci szybkich połączeń kolejowych wynika, że z Suwałk do centrum kraju będziemy podróżowali „zygzakiem” przez Ełk. A co z połączeniem kolejowym Suwałki-Augustów-Białystok?