Już wkrótce na Osiedlu Północ pojawi się niezwykła placówka, która będzie rozwijała twórczość i kreatywność suwalczan. Na początku września przy ul. Witosa 4A zostanie otwarte „Midicentrum” – Kreatywny Ośrodek Nauki i Technologii, które prowadzić będzie Biblioteka Publiczna im. M. Konopnickiej.

 

suwalki

„Midicentrum” dysponuje 25 stanowiskami komputerowymi wyposażonymi w odpowiednie programy oraz technologicznie zaawansowane narzędzia, przy pomocy których suwalczanie będą mogli zgłębić bądź uporządkować swoją wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki.

Jest to efekt projektu unijnego „Kreatywne Ośrodki Nauki i Technologii w Suwałkach i Grodnie” realizowanego z białoruskim partnerem, czyli Biblioteką Naukową im. E. Karskiego. Wartość całego projektu 1 118 602,37 euro, z czego 90% pochodzi ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina 2007-2013. Koszt „Midicentrum” w Suwałkach wyniósł 670 918,46 euro, z czego 603 826,61 euro pochodziło z funduszy unijnych.

 

 

 

 

 

suwalkiRozmowa z Marią Kołodziejską,

dyrektor Biblioteki Publicznej

im. M. Konopnickiej w Suwałkach

 

 

 

 

Nazwa jest dość tajemnicza; „Midicentrum” – Kreatywny Ośrodek Nauki i Technologii. Co to za placówka?

– Będzie to placówka o charakterze edukacyjnym, w której suwalczanie poznają i skorzystają z nowoczesnych technologii informatycznych. Ten ośrodek w sposób aktywny będzie przybliżał wiedzę i pozwalał zdobyć różnorodne umiejętności. Uzupełni tradycyjny sposób nauki poprzez multimedialne programy edukacyjne z różnych dziedzin wiedzy. Zgodnie z zasadą głoszoną przez Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Podobne placówki z powodzeniem funkcjonują w różnych częściach Polski. Najbliższa działa w Olsztynie.

 

Dlaczego taką placówkę tworzy suwalska Biblioteka Publiczna im. M. Konopnickiej?

– Jest to reakcja na zmieniającą się dookoła rzeczywistość. Zmierzamy w kierunku cywilizacji cyfrowej. Biblioteki zawsze dostarczały ludziom wiedzy i informacji. Dotąd ich nośnikami były przede wszystkim książki, czasopisma czy audiobooki. Teraz dominuje już przekaz cyfrowy. Stąd konieczność dostosowania oferty biblioteki do potrzeb społecznych. Biblioteka powinna dostarczać suwalczanom wiedzy o nowoczesnych technologiach w sposób wykorzystujący nowoczesne zdobycze techniki, a równocześnie przygotowywać ich do korzystania z nowoczesnych narzędzi. Im wcześniej, tym lepiej.

 

Jaki jest podstawowy cel „Midicentrum”?

– Głównym celem zajęć prowadzonych w „Midicentrum” będzie rozwijanie umiejętności korzystania ze zdobyczy nowoczesnej techniki. Dotyczy to zarówno sprawności poruszania się w skomputeryzowanym świecie, jak i stwarza możliwość rozwijania zainteresowań. Oferta edukacyjna „Midicentrum” obejmuje różne dziedziny nauk ścisłych, takie jak: automatyka i robotyka, technika, nauki przyrodnicze – biologia, ekologia, fizyka. A wszystko to z wykorzystaniem wizualizacji np. objaśniających zjawiska przyrodnicze bądź prawa fizyki.

W ofercie ośrodka znajdują się także pracownie sztuki i muzyki. Zajęcia tam prowadzone będą rozwijały twórczość plastyczną oraz umiejętności muzyczne. Najmłodsi w pracowni dla dzieci poprzez zabawę na ekranie poznają otaczający je świat i będą uczyć się podstawowych umiejętności potrzebnych w życiu codziennym. Wszystko to z myślą o przyszłych konstruktorach, architektach, naukowcach bądź artystach i muzykach.

 

Kto będzie korzystał z „Midicentrum?

– Zajęcia w Midicentrum są przeznaczone dla grup zorganizowanych: szkół, przedszkoli i świetlic (poniedziałek – piątek) oraz indywidualnych uczestników (soboty oraz popołudnia w pozostałe dni tygodnia, poza niedzielami). Z oferty Midicentrum mogą korzystać uczniowie, ale także osoby dorosłe, zainteresowane np. kursami językowymi, grafiką komputerową. Zajęcia sobotnie mają charakter rodzinny, są propozycją integrowania rodziny wokół wspólnej nauki i zabawy.

Wszystkie zajęcia odbywające się w Midicentrum będą bezpłatne.

 

Dziękuję za rozmowę.

 

Co suwalczanie znajdą w „Midicentrum”?

 

W „Midicentrum” znajduje się osiem pracowni.

  1. PRACOWNIA DLA DZIECI

Pracownia dla dzieci posiada oprogramowanie współpracujące z konsolą sensoryczną. Zawiera programy edukacyjne dla dzieci w wieku 5-8 lat wprowadzające w wirtualny świat nauki, techniki, sztuki, muzyki i codziennych doświadczeń. Zajęcia w tej pracowni obejmują m.in. tematy: dom, miasto, Ziemia, środowisko naturalne, kosmos, podstawy matematyki, języka obcego i fizyki.

  1. PRACOWNIA KREATYWNOŚCI – KLOCKÓW

Celem zajęć prowadzonych w tej pracowni jest rozwijanie aktywności twórczej z uwzględnieniem umiejętności pracy grupowej, motywacji zadaniowej i wytrwałości oraz indywidualnego rozwoju manualnego. Moduł prezentuje świat komputerów, oprogramowania, internetu, gier multimedialnych. Adresatami zajęć są dzieci w dwóch grupach wiekowych: 4-6 i 6-13 lat. Pracownia jest wyposażona w: klocki w zestawach ogólnych i tematycznych pozwalające na budowanie samodzielne i według instrukcji, zestawy zawierające klocki o różnych rozmiarach i kolorach oraz figurki ludzi, kółka, podwozia, zwierzątka, elementy maszyn i urządzeń. Dodatkowym narzędziem jest konsola gier wideo z kontrolerem ruchu.

 

  1. PRACOWNIA MUZYKI

W pracowni muzyki uczestnicy zajęć będą poznawać świat muzyki i instrumentów muzycznych, rozwijać zdolności i zainteresowania, wyobraźnię i kreatywność poprzez muzykę i jej tworzenie.

Zajęcia przeprowadzane są w grupach przy 6 dwuosobowych stanowiskach muzycznych. W wyposażeniu pracowni znajdują się tablety, interfejs audio ze słuchawkami i mikrofonami do monitoringu podczas nagrywania, monitory studyjne, klawiatury sterujące MIDI, rejestratory audio, projektor z ekranem.

  1. PRACOWNIA SZTUKI

Celem zajęć w pracowni sztuki jest pobudzanie wyobraźni, kreatywności, zainteresowania projektowaniem graficznym. Podczas spotkań uczestnicy poznają sztukę, grafikę komputerową i animację, uczą się prostych technik filmowych.

Zajęcia obywają się w grupach przy 5 dwuosobowych stanowiskach komputerowych z programami graficznymi i filmowymi, pokazami slajdów, filmów. Dodatkowym atutem są zajęcia w plenerze z użyciem sprzętu filmowego i fotograficznego. Wyposażenie pracowni stanowią tablety, statywy, projektor multimedialny z ekranem, aparat z funkcją kamery HD, drukarki do zdjęć, drukarka 3D.

  1. PRACOWNIA NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Pracownia języka angielskiego zawiera programy do nauki języka angielskiego dla trzech grup wiekowych (klasy 3-4, 5-6 szkoły podstawowej oraz gimnazjum, liceum i dorośli) o zróżnicowanych poziomach nauki: początkującym, średniozaawansowanym, zaawansowanym. Pozwala na naukę języka angielskiego w zabawny i interaktywny sposób wykorzystując ćwiczenia, materiały i interaktywne dialogi oraz filmy, gry i zabawy oparte na systemie rozpoznawania mowy.

  1. PRACOWNIA NAUKI

Pracownia nauki to pracownia doświadczeń z obszaru: fizyki, biologii i chemii (klasy 3-6 szkoły podstawowej i gimnazjum) umożliwia przeprowadzanie doświadczeń w trybie online i offline z użyciem sensorów cyfrowych, które można łączyć w zestawy, analizować wyniki doświadczeń na monitorze. Program nauczania obejmuje 3 działy nauki:

– fizyka – w tym m.in.: ruch, odległość, prędkość i przyśpieszenie, fale dźwiękowe, właściwości światła, – chemia – w tym m.in.: rozpuszczalność gazów, reakcje, destylacja, spalanie, odparowywanie,

– biologia – w tym m.in.: fotosynteza, oddychanie, tętno, temperatura ciała.

  1. PRACOWNIA ŚRODOWISKA NATURALNEGO

Pracownia środowiska naturalnego – (klasy 3-4, 5-6 szkoły podstawowej oraz gimnazjum, liceum) wprowadza w świat alternatywnych źródeł energii, przedstawia praktyczne zastosowania oraz ekologiczne korzyści wynikające z ich użytkowania. Umożliwia samodzielne eksperymenty w zakresie pozyskiwania, przetwarzania i gromadzenia energii ze słońca, wiatru, wody. W jej skład wchodzą:

– pracownia energii wiatrowej zawierająca wentylator symulujący wiatr, generator prądu przekształcający energię wiatrową w energię elektryczną, akumulator służący przechowywaniu energii z generatora wiatrowego;

– pracownia energii słonecznej zawiera: lampę symulującą energię słoneczną, ogniwo przetwarzające energię słoneczną w elektryczną, odbiorniki zasilane przez ogniwo fotowoltaiczne, akumulator do przechowywania energii, mierniki cyfrowe do pomiaru wytworzonej energii elektrycznej;

– pracownia energii hydrosolarnej zawiera: lampy halogenowe – źródło światła symulującą energię, zbiornik na wodę, zewnętrzny czujnik temperatury z cyfrowym wyświetlaczem.

8 PRACOWNIA TECHNIKI – ROBOTYKI

Pracownia techniki – robotyki to świat sterowanych komputerowo robotów, modeli samochodów, różnych urządzeń i konstrukcji do samodzielnego wykonania z plastikowych klocków. Celem zajęć w pracowni robotyki jest realizacja prostych i złożonych zadań projektowych i inżyniersko-technicznych. Pracownia ma umożliwiać projektowanie i budowę robotów z wykorzystaniem silników, czujników, przekładni, kół, osi i innych technicznych składników. Zajęcia skierowane są do trzech grup wiekowych: 8-10 lat, 10-14 i 14+.

Więcej na: www.bpsuwalki.pl