Trwa już budowa polskiego odcinka Rail Baltica, ale odcinek do Suwałk powstanie jako ostatni. Budowa odcinka kolejowego od Ełku przez Suwałki do granicy z Litwą może rozpocząć się około 2023 r.- tak wynika z materiałów zaprezentowanych w Białymstoku przez przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wcześniej rozpoczną się prace na odcinku Białystok –Ełk. Na tym odcinku  początek prac planowany jest na 2020 rok (do 2023). W tej chwili prace trwają na odcinku Sadowe-Czyże – koniec tej inwestycji planowany jest na 2019 rok. W podlaskiem modernizowany będzie polski fragment Rail Baltica, który stanowi 341 km. Jej początek zaczyna się w Warszawie przez Suwałki, a kończyć będzie w Trakiszkach na polsko-litewskiej granicy.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na przełomie roku planują podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektu Białystok – Ełk. Modernizacja liczącego 103 kilometry fragmentu linii kosztować będzie 1,7 mld złotych, jednak aż 85 proc., czyli 1,5 mld zł PLK otrzyma z europejskich funduszy CEF.

Podróż na odcinku Warszawa – Białystok skróci się o ponad 20 minut (z obecnych 2 godzin 26 min.). Elektryfikacja linii Ełk – Suwałki – Trakiszki i budowa drugiego toru na odcinku Białystok – Ełk skróci czasu przejazdu z Białegostoku do Suwałk do ok. 1,5 godziny. Budowa wiaduktów w miejscu naziemnych  przejazdów kolejowych i unowocześnienie systemów sterowania (standard ERTMS/ETCS) zapewni zwiększenie przepustowości szlaków przy jednoczesnym wzroście bezpieczeństwa. Jakość podróży koleją poprawi wprowadzenie na stacjach i przystankach udogodnień dla osób z ograniczoną mobilnością.

Od 2016 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskały z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) duże pieniądze na modernizację kolejowych tras. To dziś największy beneficjent unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF). Spółka realizuje 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Wraz z najnowszymi projektami, zatwierdzonymi w połowie roku, uzyskano już z unijnej kasy prawie 3,44  mld euro – na 21 inwestycji o wartości ponad 4 mld euro.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Wrota Podlasia