We wtorek 25 kwietnia Szkoła Podstawowa nr 6 w Suwałkach, a w środę 26 kwietnia Szkoła Podstawowa nr 3 w Augustowie wzięły udział w warsztatach w ramach kampanii “#wkręć się w technologię!” organizowanej przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego.
Nauczyciele wkręcali się w nowoczesne technologie
Dzięki nowoczesnym technologiom lekcje mogą być jeszcze bardziej atrakcyjne. Przeprowadzanie doświadczeń chemicznych w goglach do wirtualnej rzeczywistości jest fascynujące, a zarazem bezpieczne, praca z drukarkami 3D rozbudza wyobraźnie i pozwala na tworzenie pomocy naukowych, a zabawa mikrokontrolerami uczy podstaw programowania, elektroniki, mechatroniki i robotyki. Tego typu sprzęty są dostępne w wielu polskich szkołach. Warsztaty mają na celu zachęcenie nauczycieli do jak najczęstszego wykorzystywania ich w pracy z uczniami.
Uczniowie ogarniali hejt
Warsztaty “#OgarnijHejt!” zwracają uwagę na ciemną stronę nowych technologii. Uczniowie rozmawiali o swoich doświadczeniach związanych z cyberprzemocą. Jak ją rozpoznać? Jak sobie z nią radzić? Czy da się z hejtem wygrać? Co grozi sprawcom przemocy w sieci? Są to tematy, które koniecznie trzeba poruszać. Jak wynika z badań, hejt to obecnie ogromny problem – 3 na 4 uczniów spotkało się z jakąś formą cyberprzemocy, a 1 na 3 nikomu o tym nie powiedział. Warsztaty dobrze wpisują się w potrzeby uczniów, szkół i rodziców. Prowadzący spotkania są osobami spoza środowiska, wysłuchali już setek historii hejtu, mówią o nim językiem młodzieży i wiedzą, o co pytać, żeby uczniowie się otworzyli.
Kampania edukacyjno-społeczna “#wkręć się w technologię!” wystartowała 24 marca. Do końca maja nawet 2500 uczniów podlaskich szkół będzie uczestniczyć w warsztatach, pokazach i wydarzeniach. Realizowana jest w Białymstoku, Łomży, Suwałkach, Hajnówce, Mońkach, Bielsku Podlaskim i Augustowie. Ma na celu promowanie nowych technologii i zachęcanie młodych ludzi do wyboru kierunków edukacji związanych z naukami przyrodniczymi, ścisłymi i technologią. Porusza również temat ciemnych stron szybkiego postępu technologicznego, takich jak uzależnienia czy cyberprzemoc.
Finałem kampanii będzie wydarzenie „Gospodarka jutra” – 26 maja 2023 r. w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Na scenie zaprezentują się roboty, będzie można usłyszeć sztuczną inteligencję, poczuć metaverse, zobaczyć e-sport przed duże E, spotkać topowe polskie start-upy technologiczne, posłuchać dyskusji o technologii i przyszłości.
Organizatorem kampanii jest Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego. W akcję zaangażowani są także liczni partnerzy: Województwo Podlaskie, Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema, PwC, Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy, Centrum Informatyki „ZETO” S.A., Biaform S.A., Enea Ciepło sp. z o. o., Samasz sp. z o.o., Promotech sp. z o.o. Kampania została objęta patronatami honorowymi przez Marszałka Województwa Podlaskiego Artura Kosickiego, Wojewodę Podlaskiego Bohdana Paszkowskiego, Prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego.
Źródło: Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego