Żyją w wirtualnym świecie
Na zlecenie suwalskiego samorządu Centrum Działań Profilaktycznych z Wieliczki przygotowało diagnozę problemów społecznych wśród uczniów suwalskich szkół. Przedstawia ona wiele aspektów życia młodych suwalczan, ale my chcemy skupić się na największym problemie związanym z uczniami suwalskich szkół. Podobnie uważają też nauczyciele, którzy wzięli udział w ankiecie badawczej, na podstawie której sporządzono diagnozę. Tym problemem jest nadużywanie przez uczniów urządzeń elektronicznych.
Aż 89% uczniów suwalskich szkół średnich spędza ponad 2 godziny dziennie w internecie. Tylko nieco mniej czasu w internecie spędzają uczniowie szkół podstawowych
Korzystanie z urządzeń elektronicznych to najlepszy sposób na spędzenie czasu wolnego dla 70% uczniów szkół średnich i 56% uczniów podstawówek
Na różnych urządzeniach elektronicznych (smartfon, komputer, konsola, tablet itp.) grają prawie wszyscy uczniowie suwalskich szkół, z których prawie połowa gra w nie codziennie
Niestety uczniowie twierdzą, że często w internecie natrafiają na sceny okrucieństwa i przemocy oraz dyskryminacji i obrażania innych. Aż 80% uczniów szkół średnich trafia na takie niepożądane treści
Zdaniem nauczycieli nadużywanie przez uczniów urządzeń elektronicznych to największy problem społeczny w suwalskich szkołach
Kto uczestniczył w badaniu?
W ankiecie dotyczącej używania urządzeń elektronicznych, na podstawie której sporządzono diagnozę problemów wśród młodzieży suwalskich szkół wzięło udział 270 uczniów, przy czym większość z nich uczęszcza do szkół podstawowych. W badaniu uczestniczyło też 221 nauczycieli, czyli prawie co piąty suwalski nauczyciel. Ponadto ankietę wypełniło 332 rodziców, z tym że aż 89% z nich to były kobiety.
Uzależnieni od telefonów i Internetu
Aż 89% uczniów suwalskich szkół średnich spędza ponad 2 godziny dziennie w internecie, z tego prawie co trzeci z nich poświęca na to ponad 6 godzin dziennie. Tylko nieco mniej czasu w internecie spędzają uczniowie szkół podstawowych. 70% z nich poświęca na to co najmniej 2 godziny dziennie. Co gorsze, coraz mniej kontrolują czas spędzany na korzystaniu z internetu. Do tego przyznaje się aż trzech na czterech badanych uczniów podstawówek. Uczniowie suwalskich szkół najczęściej korzystają z internetu za pośrednictwem smartfona (74% uczniów szkół średnich i 66% uczniów podstawówek). Znacznie rzadziej korzystają z laptopa i komputera stacjonarnego, a sporadycznie z tabletu i smart TV.
Czas wolny przy komputerze
Korzystanie z urządzeń elektronicznych to najlepszy sposób na spędzenie czasu wolnego dla 70% uczniów szkół średnich i 56% uczniów podstawówek. Ten odsetek w przypadku uczniów szkół średnich wyraźnie zwiększył się od 2019 r. Uczniowie suwalskich szkół chętnie też spędzają czas na spotkaniach z kolegami i koleżankami. Zwraca ich niewielkie zainteresowanie oglądaniem telewizji (11%). O połowę więcej młodych suwalczan spędza czas wolny czytając książki.
Co robią w Internecie?
Młodzi suwalczanie najczęściej używają internetu do kontaktowania się ze znajomymi (aż 85% uczniów szkół średnich). Ponad połowa z nich wykorzystuje internet do: słuchania muzyki online, oglądania krótkich filmików, oglądania filmów i seriali oraz przeglądania portali społecznościowych. Za to w internecie rzadko poszukują informacji o wydarzeniach w kraju i na świecie oraz informacji na temat swoich zainteresowań.
Grają bez opamiętania
W gry na różnych urządzeniach elektronicznych (smartfon, komputer, konsola, tablet itp.) grają prawie wszyscy uczniowie suwalskich szkół, z których prawie połowa gra w nie codziennie. Najczęściej spędzają 2-4 godziny dziennie na grach komputerowych. Największym powodzeniem cieszą się gry akcji, tj.: strzelanki, zręcznościowe i rytmiczne oraz gry dla jednego gracza. Najrzadziej wybierają gry sportowe, wyścigowe oraz przygodowe i rekreacyjne. A dlaczego tak dużo grają? Prawie wszyscy uczniowie wskazywali gry komputerowe jako formę zabawy, dla towarzystwa oraz dla odstresowania.
Niebezpiecznie w internecie
Niestety uczniowie twierdzą, że często w internecie natrafiają na sceny okrucieństwa i przemocy oraz dyskryminacji i obrażania innych. W przypadku uczniów szkół średnich na takie niepożądane treści w internecie trafia ok. 80% z nich. Dość często spotykają się w internecie także ze scenami pokazującymi sposoby i okoliczności popełniania samobójstw. Co trzeci uczeń szkoły średniej i co piąty uczeń podstawówki w ostatnim roku zetknął się z obraźliwymi sms-ami i email-ami. W porównaniu do 2019 roku to zagrożenie cyberprzemocą zwiększyło się.
Nauczyciele widzą problem
Nadużywanie przez uczniów urządzeń elektronicznych to bardzo poważny i poważny problem społeczny dla 53% suwalskich nauczycieli. I to ich zdaniem jest najpoważniejszy problem społeczny na terenie ich szkoły. Inne poważne i bardzo poważne problemy to: brak tolerancji wśród uczniów (38% badanych nauczycieli) oraz przeciążenie obowiązkami ucznia (46%). Dla przykładu zła sytuacja materialna rodzin uczniów to bardzo poważny i poważny problem dla zaledwie 10% nauczycieli, a niskie wyniki nauczania to problem dla 26% nauczycieli.
Co gorsze aż 62% nauczycieli twierdzi, że nadużywanie przez uczniów urządzeń elektronicznych występuje w suwalskich szkołach. Zdaniem nauczycieli kolejne bardzo poważne problemy występujące na terenie ich szkół to: przeciążenie obowiązkami nauczycieli (48% tak uważa), niewłaściwe praktyki wychowawcze rodziców (35%) i brak właściwego nadzoru uczniów przez ich opiekunów (34%).