Z udziałem uczniów szkół podstawowych i średnich z terenu Suwałk odbyło się w dniach 11 i 12 czerwca podsumowanie działań ekologicznych w mijającym roku szkolnym. Podczas kilkugodzinnych spotkań omówiono inspirujące i kreatywne działania w zakresie ochrony środowiska oraz przeanalizowano propozycje Wydziału Ochrony Środowiska UM w przedmiotowym zakresie.

Placówki oświaty reprezentowane były przez ich dyrektorów, bądź nauczycieli i wychowawców oraz uczniów. Organizatorem projektu był Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, którą  reprezentowali nauczyciele-konsultanci: Zbigniew De-Mezer oraz Małgorzata Sałanowska.

W spotkaniach podsumowujących uczestniczyli ponadto: zastępca prezydenta Suwałk Roman Rynkowski, przewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Przełomiec oraz naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska Jerzy Gałązka.

Wprowadzając do prezentacji, które przygotowywały poszczególne placówki oświatowe Z. De-Mezer stwierdził:

– Staramy się  w ramach tego projektu tłumaczyć uczniom, czym jest ekologia i dlaczego ochrona środowiska jest ważna i zachęcać do działań na rzecz ratowania przyrody przed szkodliwym oddziaływaniem człowieka. Najlepszą metodą jest dobry przykład, a więc działanie w praktyce. A nasi uczniowie mają bardzo twórcze pomysły, którymi się z nami dzielą. Osobiście cieszę się, że koncepcje te wspiera kadra nauczycielska i dyrekcje szkół, a partnerem bardzo często stają się nasze jednostki organizacyjne. Dziękujemy więc prezesom naszych spółek oraz dyrektorom zakładów za organizacyjną pomoc w inicjatywach dotyczących dbałości m.in.: o czystość powietrza i  wody czy kształtowanie zieleni.

Wśród elementów najczęściej realizowanych wśród niemal wszystkich szkół i  przedszkoli wymienić można: akcje sprzątania miejsc publicznych i lasów, wycieczki do parków narodowych i krajobrazowych, spotkania w Przedsiębiorstwie Gospodarki Odpadami dotyczące segregacji śmieci, wspólne sadzenie drzew, akcje charytatywne na rzecz schronisk dla zwierząt, konkursy wiedzy ekologicznej, propagowanie Dnia bez Samochodu i warsztaty z zakresu energii odnawialnej.

Spotkanie to potwierdziło, że nauczanie ekologii warto zacząć jak najwcześniej oraz, że edukacja taka powinna trwać niemal nieustannie.