Suwalskie I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej  jest najstarszą szkołą działającą w mieście,  i jedną z najstarszych szkół średnich w Polsce. W trwającym roku szkolnym uczy się w niej  457 uczniów w 17 klasach, pod fachową opieką 36 nauczycieli.

O przyszłości szkoły rozmawiamy  z Dorotą Jabłońską, dyrektor  I LO.

 

Ponad stu osiemdziesięcioletnia tradycja szkoły zobowiązuje.

Zostając dyrektorem byłam świadoma, że będę musiała sprostać oczekiwaniom naszych uczniów i ich rodziców oraz, co też jest ważne – naszych absolwentów,  z którymi często się spotykam i wymieniam poglądy. Stąd narodził się pomysł utworzenia klas, w których będzie można zdawać międzynarodową maturę.

Kiedy taką maturę uczniowie I LO będą mogli zdawać?

Jest to dość długi proces. Póki co mamy „błogosławieństwo” władz miasta do utworzenia w roku szkolnym 2018/2019 klas przygotowujących naszą młodzież do matury międzynarodowej IB (International Baccalaureate) z dwujęzycznym systemem nauczania. Klasy te, zwane Pre-IB  będą wstępem do realizowania w naszej szkole programu IB, czyli utworzenia klas z programem nauczania matury międzynarodowej. Początkowo przez dwa lata szkoła będzie poddawana procesowi akredytacji. Mamy nadzieję rozpocząć proces aplikacyjny 1 kwietnia, tak aby w 2020 roku móc ruszyć z programem matury międzynarodowej.

Jak będzie wyglądał proces rekrutacji do klas dwujęzycznych?

Od września tego roku chcemy utworzyć dwie takie klasy dwujęzyczne o profilu biologiczno-chemicznym oraz matematyczno-fizycznym z elementami informatyki. Młodzież będzie musiała zdać egzaminy wstępne  z języka angielskiego. Jest to konieczne, gdyż uczniowie muszą  tak  opanować język, żeby doskonale rozumieć teksty naukowe z konkretnej dziedziny. W tych klasach dwujęzycznych przedmioty kierunkowe będą nauczane dwujęzycznie w formie rozszerzonej. Umożliwi to młodzieży zdawanie matury z przedmiotów kierunkowych w języku angielskim. Po dwóch latach nauki w klasach pre – IB uczniowie przejdą do klas z programem nauczania Matury Międzynarodowej (IB DP) i nie będą musieli zdawać kolejnego  egzaminu z języka angielskiego, który zakwalifikuje ich do dwuletnich klas IB. Dodatkowy egzamin będzie obowiązkowy dla uczniów, którzy będą chcieli uczyć się w klasie z Maturą Międzynarodową, ale wcześniej nie uczyli się w klasie pre-IB. Tak więc matura dwujęzyczna będzie dostępna dla wszystkich chętnych uczniów. W klasie IB  wszystkie przedmioty realizowane przez przyszłych maturzystów prowadzone będą w języku obcym. Na początku dwuletniego programu uczeń wybiera 6 przedmiotów z 6 grup, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Wybór przedmiotów jest kluczowy i wiążący, ponieważ z każdego z nich będzie trzeba zdać egzamin maturalny. Uczeń ma obowiązek realizować połowę przedmiotów na poziomie rozszerzonym, a resztę na poziomie podstawowym.

 

Mówiliśmy do tej pory o klasach dwujęzycznych, ale są też inne kryteria, które trzeba spełnić, by można było zdawać maturę międzynarodową.

Przede wszystkim odpowiednio przygotowani nauczyciele.  W  tej chwili w naszym liceum jest kadra pedagogiczna gotowa do nauczania kluczowych przedmiotów w języku angielskim. Dotyczy to historii, matematyki, fizyki, chemii, biologii, podstaw przedsiębiorczości, ekonomii, biznesu i zarządzania. Zawsze w swojej pracy zwracam uwagę na samokształcenie i dlatego zachęcam nauczycieli do tego, żeby podejmowali wyzwania  i podnosili swoje kwalifikacje. I tak się dzieje, wielu nauczycieli podjęło studia podyplomowe, po to by móc nauczać swój przedmiot  w języku angielskim. Część nauczycieli bierze udział w dwutygodniowych kursach językowych w Wielkiej Brytanii i na Malcie. Zachęcam  kadrę do pisania projektów i uczestniczenia w programie Erasmus+. Chcemy uczestniczyć w międzynarodowej wymianie młodzieży i dlatego poszukujemy szkół partnerskich. Kolejnym wymogiem  jest modernizacja infrastruktury szkoły, dostosowanie jej do nowoczesnego nauczania. I nie mam na myśli tablic interaktywnych czy rzutników multimedialnych, ponieważ to w dzisiejszych czasach jest standardem w naszej szkole. Obecnie pracujemy nad wybudowaniem i wyposażeniem laboratorium do przedmiotów ścisłych, w którym uczniowie będą prowadzili doświadczenia w zakresie biologii, chemii i fizyki. Przygotowanie takiego laboratorium to duży koszt, ok. 100 tysięcy złotych, ale dzięki wsparciu  organu prowadzącego szkołę i suwalskiego samorządu otrzymamy potrzebne środki. Planujemy także współpracę z uczelniami akademickimi np. z Uniwersytetem w Poznaniu w dziedzinie chemii. Naukowcy z tej uczelni przyjadą do nas do Suwałk na specjalne zajęcia z uczniami i  to nie tylko naszej szkoły.

Dziękuję za rozmowę.