Na początku tego roku w Białymstoku Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział przetarg na modernizację trasy kolejowej z Białegostoku do Ełku. W 2029 r. podróżni pojadą pociągiem z Białegostoku do Ełku w 55 minut, z prędkością do 200 km/h. Na razie niewiele wiadomo, co z dalszą częścią trasy Rail Baltica z Ełku przez Suwałki do Trakiszek. Niewiele też wiadomo, co z trasą kolejową z Sokółki do Suwałk. Kiedy nastąpi jej elektryfikacja? Zapytaliśmy o to PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odpowiedział nam, że: Obecnie na linii Sokółka-Suwałki realizowane są prace w Augustowie. Inwestycja o wartości 74 mln zł finansowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy. W ramach prac powstanie tam nowy budynek miejscowego centrum sterowania ruchem kolejowym, z którego obsługiwane będą stacje Sidra, Dąbrowa Białostocka, Jastrzębna i przystanek Szczepki. Zamiast dotychczasowych osobnych nastawni, wprowadzone zostanie sterowanie z jednej lokalizacji. Skorzystają i podróżni i kolejarze – zmiana zapewni lepszy nadzór nad kursowaniem pociągów na linii z Sokółki do Suwałk. Wzrośnie też przepustowość linii, a więc będzie po niej mogło jeździć więcej składów. Ponadto na linii prowadzone są bieżące prace utrzymaniowe, zapewniające sprawne i bezpieczne podróże. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dostrzegają potrzebę modernizacji, w tym elektryfikacji linii Sokółka-Suwałki. Projekt został uwzględniony w dokumencie „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku”. Realizacja prac zależna będzie od dostępności środków finansowych.
Niewiele się dzieje
Niestety nadal nie wiemy, kiedy trasa kolejowa z Suwałk do Sokółki będzie zmodernizowana i zelektryfikowana. Co dalej? Nie wiadomo.
Nie wiadomo też, co z Rail Baltica na odcinku z Ełku przez Suwałki do Trakiszek. Na oficjalnej stronie PKP Polskie Linie Kolejowe https://www.rail-baltica.pl/o-inwestycji/ jest komunikat, że: „Finalnym etapem budowy polskiej części międzynarodowej linii Rail Baltica będzie modernizacja odcinka Ełk-Trakiszki o długości 94 kilometrów. Koniec prac nad trasą od Warszawy do Tallina zaplanowano na 2026 rok.” Uzupełniono go stwierdzeniem, że trwają przygotowania nad opracowaniem dokumentacji projektowej na budowę odcinka z Ełku do Trakiszek. Po wizycie Ministra Infrastruktury w Białymstoku już wiemy, że te terminy są nieaktualne.
Dobrze chociaż, że wkrótce rozpocznie się remont dworca kolejowego w Suwałkach. Przynajmniej taką mamy nadzieję. Niestety, wbrew informacjom przekazywanym w grudniu ubiegłego roku przez PKP S.A., remontu dworca nie przeprowadzi suwalska firma. Ostatecznie kolejarze wybrali firmę Global Budownictwo z Częstochowy, która po podpisaniu umowy będzie miała 110 tygodni na zakończenie inwestycji czyli najprawdopodobniej będzie to połowa 2027 r.