Chciała sprzedać płaszcz. Straciła ponad 10 tys. złotych

Chciała sprzedać płaszcz. Straciła ponad 10 tys. złotych

To już kolejne oszustwo w sieci, na jednym z portali aukcyjnych. Tym razem ofiarą oszustów padła 70-latka, która chciała sprzedać płaszcz. Kobieta kliknęła w link przesłany przez „kupującą”. Jednak zamiast otrzymać 70 złotych, z jej konta zniknęło ponad 10 tysięcy złotych.

Do suwalskich policjantów zgłosiła się 70-latka, która została oszukana w sieci. Z ustaleń mundurowych wynika, że kobieta zamieściła ogłoszenie na jednym z portali aukcyjnych. Mieszkanka powiatu suwalskiego chciała sprzedać płaszcz damski za 70 złotych. Już po kilku minutach, na jednym z komunikatorów, kobieta otrzymała wiadomość od zainteresowanej aukcją „kupującej”. Z korespondencji wynikało, że do finalizacji sprzedaży 70-latka musi podać swój e-mail, a następnie zatwierdzić sprzedaż płaszcza. Kiedy kobieta otworzyła pocztę elektroniczną, czekał już tam na nią link z przyjęciem płatności. Sprzedająca wybrała wówczas ikonę swojego banku, po czym wpisała login i hasło. Tym samym kobieta dała oszustom dostęp do swojego konta. Chwilę po „transakcji” sprzedająca otrzymała z banku kilka wiadomości o płatności metodą Blik. Każdą z nich, niestety, potwierdziła. 70-latka zorientowała się, że doszło do oszustwa, kiedy zalogowała się na swoje konto. Wtedy zauważyła, że zamiast otrzymać wpłatę za sprzedany płaszcz, straciła ponad 10 tysięcy złotych. O przestępstwie powiadomiła policjantów.

Aby uniknąć takich sytuacji – pamiętaj!

  • Nie klikaj w nieznane linki do stron;
  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
  • Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.

Co robić, gdy zostaniesz oszukany?

  • Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem.
  • Poinformuj Policję.

Źródło: KMP Suwałki

Top