Są zmiany w Rządowym Programie Budowy Dróg. Została do niego wpisana budowa drogi ekspresowej na odcinku Białystok- Augustów- Suwałki. O takie rozwiązanie apelowali drogowcy, przedsiębiorcy, parlamentarzyści ale również i lokalne władze. W tej sprawie Rada Miejska w Suwałkach przyjęła w 2020 roku stanowisko, a o potrzebie budowy tej drogi wielokrotnie mówił prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz, .
Podjęta 5.09 przez Radę Ministrów uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)”. powoduje, że kolejne „eSki” w województwie podlaskim powstaną zarówno na wspomnianym odcinku S16, ale i na drodze ekspresowej S8, na odcinku Knyszyn (Białystok) – Raczki (Suwałki), o szacunkowej długości 90 km. Limit finansowy programu zwiększył się o 5,1 mld zł, tj. do kwoty ok. 299,5 mld zł.
Już w 2020 roku Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk uważał to za najlepsze rozwiązanie nie tylko ze względów przyrodniczych i ekonomicznych ale również z perspektywy całej północnej części naszego województwa.
– Trasa na linii Knyszyn, Grajewo, Ełk to trasa dłuższa o 30 km niż obecny ślad drogi krajowej nr 8. Jeżeli miałoby nią jechać 10 tysięcy pojazdów dziennie to spalą one o 12 mln litrów paliwa więcej w ciągu roku i wyemitują w tym czasie więcej o 28 mln kg CO2 do atmosfery niż zrobiłyby to na DK8. Jeżeli chronimy środowisko, to również chrońmy atmosferę i powietrze. Uważam, że ze względów ekonomicznych i środowiskowych budowa drogi z Knyszyna przez Suchowolę i Augustów do Raczek jest bardziej uzasadniona – mówił 3 lata temu Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk, który dziś cieszy się z tej decyzji i dziękuję Wszystkim, którzy optowali właśnie za budową drogi ekspresowej w tym wariancie.
Najważniejsze zmiany, które wprowadzono dziś do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) to:
- Powstanie droga ekspresowa S8 na odcinku Knyszyn (Białystok) – Raczki (Suwałki), o długości ok. 90 km.
- Dzięki inwestycji poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego, wzrośnie dostępność Polski północno-wschodniej oraz zwiększy się atrakcyjność inwestycyjna regionu. Nowa droga przyczyni się również do stworzenia miejsc pracy, zwiększenia handlu i mobilności obywateli.
- Inwestycja będzie ponadto ważna z punktu widzenia interesu obronnego Polski, szczególnie w kontekście obecnej sytuacji geostrategicznej. Korytarze transportowe są istotne do przemieszczania się osób i towarów, a także pełnią funkcję logistyczną i zaopatrzenia. Ma to także znaczenie dla zapewnienia przepustowości korytarza łączącego państwa bałtyckie z Polską.