Już ponad stu nauczycieli ze szkół średnich z całej Polski, wśród nich Krystyna Słowicka z III LO w Suwałkach, wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole realizowane w ramach praktycznej olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań jest trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów, czego wynikiem jest poczucie realnej sprawczości u coraz większej liczby polskiej młodzieży. W związku z tym organizatorzy olimpiady zapraszają kolejnych, nowych nauczycieli z całej Polski do dołączenia do grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii, która będzie mogła korzystać z nowoczesnej platformy stworzonej przy wsparciu Google.org. Do grupy może zarejestrować się każdy nauczyciel szkoły średniej, niezależnie od tego jakiego przedmiotu uczy.
Nauczyciele Zwolnieni z Teorii to grupa nauczycieli ze szkół średnich edukujących przez praktykę. Urozmaicają oni tradycyjny program nauczania o realizację przez ich uczniów własnych projektów społecznych przeprowadzanych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Dzięki temu młodzież realnie wpływa na pozytywną zmianę w swoim otoczeniu, realizując m.in. takie projekty jak zorganizowanie cyklu szkoleń z języka migowego, zbudowanie drona badającego czystość powietrza czy kilkumetrowego pianina na użytek lokalnej społeczności. Dodatkowo młodzi ludzie rozwijają u siebie praktyczne kompetencje potrzebne na rynku pracy jak rozwiązywanie problemów, komunikacja czy przywództwo. Poprzez prawdziwe projekty uczą się zarządzania, pracy zespołowej, zdobywają międzynarodowe certyfikaty pomocne przy szukaniu pracy lub rekrutacji na studia zagraniczne oraz rozbudzają w sobie moc do realizacji celów życiowych.
Obecnie już ponad stu nauczycieli w Polsce wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań jest trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów z danej szkoły, w porównaniu do projektów realizowanych bez udziału nauczycieli. Wspierający opiekun w postaci nauczyciela, który inspiruje młodzież oraz z serdecznością i wiarą w ucznia towarzyszy przy realizacji projektu, powoduje że trzy razy więcej uczniów w pełni uczy się pracy w grupie, rozwiązywania problemów, pobudza swoją kreatywność, a na końcu czuje ogromną satysfakcję ze zrealizowania projektu do końca. – Nasza nauczycielka dawała nam wędkę, a nie rybę. Sami musieliśmy zapracować na sukces naszego projektu. Zawsze służyła nam radą, motywowała nas oraz pomagała rozwiązywać konflikty w grupie. Wierzyła w nas nawet wtedy, kiedy sami w to wątpiliśmy napotykając na drodze kolejne przeszkody. Myślę, że właśnie takiego wsparcia potrzebują młodzi ludzie tacy jak ja, żeby wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Sądzę, że doprowadzenie projektu do końca byłoby bardzo trudne bez wsparcia nauczyciela – mówi Alicja Bagińska z III LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach, która zrealizowała projekt społeczny „(nie)świadomi” mający na celu szerzenie wiedzy o zaburzeniach psychicznych wśród młodzieży, przełamywanie tabu, edukowanie i wskazywanie miejsc, gdzie mogą zgłosić się po pomoc.
Jak widać wsparcie nauczycieli w realizacji projektów społecznych przez uczniów jest kluczowe. Dlatego Zwolnieni z Teorii wystartowali z kampanią „Bądź ich inspiracją” (film zrealizowany w ramach kampanii można obejrzeć pod linkiem: https://youtu.be/R87iXZ_H77g) zachęcającą do wstąpienia do tej grupy innowacyjnych nauczycieli, którzy świadomi wyzwań współczesnej edukacji robią rzeczy przełomowe i nowoczesne. Jednocześnie wzmacniają swoje kompetencje pedagogiczne oraz budują relacje z uczniami, które motywują obydwie strony do współpracy i efektywniejszego działania. – Cały czas interesowałam się tym, jak przebiega praca poszczególnych zespołów i czasem im doradzałam, jeśli tego potrzebowali. Pomagałam też w rozwiązywaniu konfliktów w grupie czy przypominałam o ważnych terminach związanych z realizacją projektów. Ale co bardzo ważne, w żaden sposób nie ograniczałam wolności uczniów. Realizacja projektów w ramach Zwolnionych z Teorii umożliwiła mi też nawiązanie lepszego kontaktu z młodzieżą i wejście z nimi w bardziej partnerskie relacje – podkreśla Krystyna Słowicka, nauczycielka języka francuskiego i podstaw przedsiębiorczości w III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach, która wspierała jeszcze młodzież w realizacji takich projektów społecznych jak np.: „PhoneOFF” mający na celu uświadomić młodych ludzi o realnych zagrożeniach związanych z telefonem, w sposób przyjazny dla nich, czyli w postaci nocy filmowej czy „Girls for Kids” polegający na urozmaiceniu zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym w postaci nauki języka angielskiego i migowego.
Bohaterami kampanii „Bądź ich inspiracją” jest trójka nauczycieli z różnych szkół w Polsce oraz ich uczniowie, finaliści olimpiady Zwolnieni z Teorii. Ta trójka nauczycieli w 2018 roku dołączyła do pierwszego grona Nauczycieli Zwolnionych z Teorii i z chęcią wspierała młodzież w działaniu. Są to nauczyciele, którzy chcieli inspirować uczniów, wspomagać ich w momentach, w których oni tego potrzebowali, jednocześnie w razie potrzeby zostając ich tutorami przy projekcie. – Do tej pory współpracowaliśmy głównie z uczniami, stając się najbardziej popularną olimpiadą, w której udział bierze około 15 tysięcy uczestników rocznie. Nasze efektywne działania z młodzieżą zaczęli dostrzegać także nauczyciele, widząc że udział w Zwolnionych z Teorii umożliwia uczniom zdobycie kompetencji, które bardzo przydają się w życiu i gospodarce XXI wieku, a których nie mają możliwości nauczać na zwykłych lekcjach. Pozwoliło nam to na powołanie grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii, w której wspieramy kolejnych nauczycieli i dajemy im narzędzia do efektywnej współpracy z młodzieżą. Im więcej nauczycieli Zwolnionych z Teorii, tym więcej realizowanych projektów społecznych przez młodzież. Dlatego celem kampanii jest zachęcenie nauczycieli z 300 szkół ponadpodstawowych w całej Polsce do dołączenia do grupy. Taka liczba nauczycieli pozwoli dotrzeć do nawet 10% młodych osób w szkołach średnich – tłumaczy Paula Bruszewska, prezes Zwolnionych z Teorii. Sylwetki głównych bohaterów kampanii promowane będą w internecie, w tym w serwisach społecznościowych i przygotowanej specjalnie dla nauczycieli platformie Librus, a także w mediach tradycyjnych, w tym na billboardach rozmieszczonych w całej Polsce.
W ramach grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii jej członkowie będą mogli korzystać ze wsparcia ekspertów biznesowych, materiałów na lekcje czy szkoleń, a od września 2019 r. także z nowoczesnej platformy stworzonej przy wsparciu Google.org, charytatywnego oddziału Google. Od nauczyciela będzie zależało, jak mocno zechce zaangażować się w ten proces. Może zacząć od roli inspiratora, który wspiera uczniów na początkowym etapie projektu. Może też realizować przykładowe scenariusze lekcji na podstawie przygotowanych przez organizatorów materiałów lub pełnić rolę eksperta, na przykład dla innych nauczycieli ze swojej szkoły. Do grupy może zarejestrować się każdy nauczyciel szkoły średniej, niezależnie od tego jakiego przedmiotu uczy. Zgłoszenia przyjmowane są do końca czerwca na: www.nauczyciele.zwolnienizteorii.pl. Partnerami grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii są Allegro i Pracuj.pl.
Źródło: Bartosz Łopiński, Co-Owner