Od kilku tygodni z suwalskiego dworca PKS już korzystają przewoźnicy innych firm: Żak Express, Voyager – Trans, Lux Ekspress, Ecolines i Sindbad. Pasażerowie tych przewoźników mają dostęp do poczekalni i toalet. Mogą także kupić gazetę czy napój w znajdującym się na dworcu punkcie handlowym. Z przystanków zlokalizowanych przy ruchliwej ulicy Utrata nadal korzystają jeszcze zagraniczni przewoźnicy: Eurolines oraz firma UAB Tolimojo.
Decyzję o oczekiwanych zmianach poprzedziły długie rozmowy ze spółką PKS Nova, zainicjowane przez władze Suwałk. W ich efekcie zdecydowano, że suwalski samorząd, by poprawić komfort podróżnych nie będzie już udostępniać innym przewoźnikom przystanków MPK zlokalizowanych w otoczeniu dworca. A wszystko po to, by zobowiązać ich do korzystania z dworcowych stanowisk. W zamian spółka PKS Nova określiła zasady korzystania z tego dworca. Do tych ustaleń doszło po tym, gdy PKS z przyczyn ekonomicznych wypowiedział współpracę z suwalskim ZBM – administrującym budynkiem suwalskiego dworca.
Po roku od zakończenia rozmów, sprawa wjeżdżania na dworzec autobusów wszystkich przewoźników została uregulowana. Podróżni wsiadają i wysiadają w bezpiecznych warunkach. Na ich potrzeby funkcjonuje także poczekalnia, czynna od poniedziałku do soboty w godzinach 7-19.
Na terenie dworca PKS działa Biuro Turystyczne „PKS–TRAVEL” prowadzące sprzedaż biletów na rzecz większości przewoźników. Biuro znajduje się w głębi dworca, obok zakola dla wysiadających pasażerów i jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16. Kontakt do biura: e-mail: suwturystyka@pksnova Telefon: 87 566-40-19, 533-933-580.
Pozostała jeszcze sprawa przeniesienia dwóch przewoźników z przystanku MPK przy Utrata. Kierowcy Eurolines i UAB Tolimojo, którzy zatrzymują tam swoje rejsowe autobusy, stwarzają zagrożenie dla pasażerów, zwłaszcza wtedy gdy trzeba wyjąć bagaż z luku bagażowego od strony ruchliwej ulicy. Ponadto podróżni muszą oczekiwać na przystanku komunikacji miejskiej, a nie w budynku dworca z zapleczem sanitarnym i handlowym. Mamy nadzieję, że i ten problem kiedyś zostanie rozwiązany.
02 kwietnia 2019