Inauguracja realizacji projektu „Suwalskie Centra Kompetencji Zawodowej – kompleksowy model modernizacji systemu kształcenia zawodowego na terenie Miasta Suwałki” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 odbyła się w poniedziałek (26.03) w Parku Naukowo-Technologicznym Polska-Wschód w Suwałkach. Całkowita wartość projektu to 4.902.789,89 zł. Program, który Miasto Suwałki realizuje w partnerstwie z Białostocką Fundacją Kształcenia Kadr jest skierowany do trzech szkół zawodowych: Zespołu Szkół nr 4, Zespołu Szkół nr 6 im. K. Brzostowskiego, Zespołu Szkół Technicznych i do Suwalskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Przez trzy lata projekt przewiduje szereg kursów, szkoleń i staży zawodowych u pracodawców dla uczniów i nauczycieli, powstanie Szkolnych Punktów Informacji i Kariery, studia podyplomowe i kursy językowe dla nauczycieli, kursy przygotowawcze i zajęcia na uczelniach wyższych, ale też opracowanie nowych programów nauczania, stypendia i wyjazdy edukacyjne dla uczniów, a także doposażenie szkolnych pracowni do kształcenia zawodowego.

– Od dłuższego czasu zastanawialiśmy się co zrobić w Suwałkach aby kształcenie zawodowe było dla młodego człowieka atrakcyjne. Żeby on chciał uczyć się konkretnego zawodu, a po opuszczeniu murów szkoły był dobrze przygotowanym fachowcem, który wykonuje określone zadania w naszych i innych firmach – mówił podczas inauguracji Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk. – Dzisiaj suwalskie firmy to są firmy XXI wieku i dobrze byłoby żeby kształcenie zawodowe w mieście też było na poziomie XXI wieku. Żeby młody człowiek został tak przygotowany do wykonywania pracy, aby przyszły pracodawca miał od razu z niego pożytek – tłumaczył Prezydent.

– Ta myśl nam przyświecała – podnieść jakość kształcenia zawodowego i odpowiedzieć na potrzeby dzisiejszego rynku pracy a z drugiej strony zachęcić do zdobycia konkretnego zawodu, pokazać że warto uczyć się w suwalskich szkołach zawodowych. A warto będzie wtedy, kiedy te szkoły będą nowoczesne, przygotowane do nauki zawodu zarówno technicznie jak i kadrowo. Stąd ten projekt, w partnerstwie z Białostocką Fundacją Kształcenia Kadr, chcemy odpowiadać na potrzeby i organu prowadzącego i suwalskich szkół zawodowych ale przede wszystkim na potrzeby rynku pracy – dodał Czesław Renkiewicz.

 

Projekt pn. „SUWALSKIE CENTRA KOMPETENCJI ZAWODOWEJ – kompleksowy model modernizacji systemu kształcenia zawodowego na terenie Miasta Suwałki”,

realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego
na lata 2014 – 2020, Oś priorytetowa III. Kompetencje i kwalifikacje, Działanie 3.3 Kształcenie zawodowe młodzieży na rzecz konkurencyjności podlaskiej gospodarki, Poddziałanie 3.3.1 Kształcenie zawodowe młodzieży na rzecz konkurencyjności podlaskiej gospodarki, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Planowany okres realizacji projektu: 1.01.2018 r. – 31.12.2020 r.

Lider: Miasto Suwałki

Partner: Białostocka Fundacja Kształcenia Kadr

Realizatorzy projektu:

Zespół Szkół nr 4 w Suwałkach,

Zespół Szkół nr 6 im. K. Brzostowskiego w Suwałkach,

Zespół Szkół Technicznych w Suwałkach,

Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach.

 

Wartość projektu:  4.902.789,89 zł

 

Cel projektu:

Kształtowanie kompetencji uczestników systemu kształcenia zawodowego, aby stale odpowiadały potrzebom istniejących i powstających miejsc pracy, przez co nastąpi wzrost zatrudnienia.

Priorytet inwestycyjny:

Lepsze dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwienie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmocnienie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu realizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami.

 

Cel będzie realizowany poprzez 6 komplementarnych obszarów:

  • Popytowe doradztwo kompetencji – przygotowanie systemu doradztwa popytowego opartego na potrzebach pracodawców, utworzenie sieci współpracy doradców
    i SPInKa (Szkolne Punkty Informacji i Kariery).
  • Staże zawodowe dla uczniów i nauczycieli organizowane u pracodawców.
  • Dodatkowe formy kształcenia – kursy i szkolenia specjalistyczne, zajęcia pozalekcyjne i wyrównawcze dla uczniów.
  • Podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej – dostosowanie kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego; studia podyplomowe, szkolenia, kursy językowe.
  • Współpraca z uczelniami wyższymi – kursy przygotowawcze, zajęcia prowadzone
    w szkole wyższej – realizacja projektów badawczo – wdrożeniowych.
  • Współpraca z pracodawcami – przygotowanie nowych programów nauczania, utworzenie klas patronackich, stypendia i wyjazdy edukacyjne dla uczniów, doposażenie pracowni do kształcenia zawodowego.

 

W ramach projektu realizowane będą następujące zadania:

  • podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej
  • współpraca z uczelniami
  • realizacja projektów badawczo-wdrożeniowych
  • wyjazdy edukacyjne

 

Zadania realizowane przy udziale pracodawców:

  • staże zawodowe dla uczniów i nauczycieli
  • przygotowanie nowych programów nauczania
  • pomoc stypendialna dla uczniów
  • utworzenie klas patronackich – (w zawodach: technik mechatronik, technik mechanik, technik technologii żywności, technik technologii drewna)

 

Wyposażenie i doposażenie pracowni:

zakup sprzętu na potrzeby wdrożenia nowych programów nauczania w tym:

– wyposażenie pracowni programowania obrabiarek sterowanych numerycznie

– wyposażenie pracowni technologii robót betoniarskich i zbrojarskich

– sprzęt na stanowisko spawacza

– wyposażenie pracowni turystyczno-geograficznej

– wyposażenie pracowni technologicznej w zawodzie technik technologii żywności

– doposażenie pracowni analizy żywności

– wyposażenie pracowni lokalnych sieci komputerowych i sieciowych systemów operacyjnych