Podczas posiedzenia Członkowie Podlaskiej Rady Przedsiębiorczości przyjęli stanowisko dotyczące przebiegu najważniejszych korytarzy transportowych przebiegających przez nasze województwo t.j. budowy drogi ekspresowej S-19 /Via Carpatia/ od Suwałk przez Augustów do Białegostoku i dalej do granicy z województwem lubelskim oraz przebudowy i modernizacji drogi Białystok – Sokółka- Kuźnica – granica państwa (obecna droga DK19) w  kontekście włączenia naszego województwa w przebieg planowanego Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Europy.

 

                    STANOWISKO  PODLASKIEJ RADY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

 

Członkowie Podlaskiej Rady Przedsiębiorczości działającej przy Marszałku Województwa Podlaskiego jednomyślnie podkreślają, że podstawą harmonijnego rozwoju województwa podlaskiego jest właściwie funkcjonująca sieć dróg kołowych
i kolejowych łączących województwo z Warszawą i innymi regionami kraju, dobre skomunikowanie ze sobą głównych miast województwa tj. Białystok, Suwałki, Łomża
i Bielsk Podlaski, a także połączenie przejścia granicznego w Kuźnicy z siecią dróg ekspresowych.

 

Podlaska Rada Przedsiębiorczości podtrzymuje jednoznacznie stanowisko dotyczące  przebiegu najważniejszych korytarzy transportowych przebiegających przez nasze województwo, w następującym układzie:

  1. Budowa drogi ekspresowej S-19 /Via Carpatia/ od Suwałk przez Augustów
    do Białegostoku i dalej do granicy z województwem lubelskim. Harmonijny rozwój naszego regionu nie będzie możliwy bez szybkiej komunikacji w relacji Suwałki – Augustów – Korycin– Białystok – Lublin – Rzeszów – granica państwa.

 

Zgadzamy się, że  trasa Białystok- Ełk jest potrzebna, ale nie jest dla województwa priorytetowa, tym bardziej, że wydłuża drogę Białystok – Suwałki o kilkadziesiąt kilometrów. Według naszej wiedzy, decyzja ta nie była poprzedzona jakąkolwiek oceną wpływu na środowisko, tymczasem droga ta na długim odcinku przechodzi przez chronione obszary Biebrzańskiego Parku Narodowego i w myśl obecnego prawa powstać tam nie może. Również odpowiedź Wiceministra Infrastruktury i Transportu Pana Jerzego Szmita z dnia 22 grudnia 2016 roku, utrzymuje w mocy niekorzystny z ekonomicznego
i środowiskowego punktu widzenia wariant przebiegu tej drogi.

 

Rada Przedsiębiorczości upoważnia Marszałka Województwa Podlaskiego
do podjęcia wszelkich działań zmierzających do realizacji Via Carpatii w najkrótszym postulowanym wariancie jej przebiegu.

 

  1. Przebudowa i modernizacja drogi Białystok – Sokółka- Kuźnica – granica państwa (obecna droga DK19) w kontekście włączenia naszego województwa w przebieg planowanego Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Europy.

 

Pozostawienie Białegostoku bez dobrej komunikacji z tym przejściem obniży siłę argumentacji za poprowadzeniem NJS przez teren województwa podlaskiego. Trzeba też wziąć pod uwagę realizowaną przez Białoruś autostradę Mińsk – Grodno oraz utworzenie dużego centrum logistycznego przy granicy z województwem podlaskim po stronie Białoruskiej oraz aktywne działania Litwy, aby NJS wiódł z Mińska do portu w Kłajpedzie z pominięciem Polski. Władze województwa oraz inne podmioty zaangażowane w planowanie infrastruktury transportowej winny podjąć aktywne działania w celu przygotowania koncepcji i warunków pozwalających na włączenie nas w przebieg NJS.

Z całą stanowczością apelujemy o realizację postulatów podlaskich przedsiębiorców
i zmianę decyzji w zakresie zatwierdzonych wariantów przebiegu przez województwo podlaskie wskazanych wyżej dróg. Postulowane rozwiązania stanowią najkrótsze połączenia pomiędzy miastami, są najbardziej optymalne z punktu widzenia ekonomicznego i pozwalają zachować istniejący stan środowiska naturalnego.

 

 

 

                    Z poważaniem

                 Henryk Owsiejew

Przewodniczący Rady Przedsiębiorczości

 

 źródło: Wrota Podlasia