Wielokrotnie na łamach „DwuTygodnika Suwalskiego” w mojej rubryce „Zdaniem Prezydenta” informowałem Państwa o postępach prac związanych z przygotowaniem do rozpoczęcia budowy obwodnicy Suwałk. Był to temat, który poruszałem zdecydowanie najczęściej. Dziś z ogromną satysfakcją pragnę stwierdzić, że nasze starania o jak najszybsze rozpoczęcie budowy stały się faktem. 27 stycznia Wojewoda Podlaski podpisał pozwolenie na budowę, a tydzień później, 3 lutego, ruszyły pierwsze prace geodezyjne.
Dlaczego piszę „nasze starania”? Swój udział w walce o obwodnicę Suwałk miało wiele środowisk. Jako prezydent Suwałk już nawet nie jestem stanie zliczyć, w ilu spotkaniach w Warszawie i Białymstoku wziąłem udział. To dziesiątki wyjazdów, spotkań, rozmów. Praktycznie od początku, od kiedy jestem prezydentem, ten temat zajmował mi najwięcej czasu.
DziękujęSpołecznemu Komitetowi Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk. Wykonaliście Państwo olbrzymią pracę organizując trzy protesty, które odbiły się echem w całej Polsce. Braliście udział w spotkaniach i wspieraliście mnie jako Prezydenta Suwałk lobbując za jak najszybszym rozpoczęciem budowy. Bardzo silnie wspierali mnie również suwalscy przedsiębiorcy oraz Radni Rady Miejskiej w Suwałkach.
Dziękujękierownictwu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z byłym już dyrektorem Jerzym Doroszkiewiczem na czele, za to że zawsze mogłem liczyć na Państwa wsparcie, informacje i rozmowę. Dziękuję również Parlamentarzystom, że często w swoich interpelacjach pytaliście o termin rozpoczęcia budowy obwodnicy. Dziękuję Wszystkim, którzy przez ostatnie 6 lat pracowali nad tym, by ta budowa mogła się rozpocząć.
Przypomnę Państwu krótko jak wyglądały te starania. W 2010 r. wybrano wariant przebiegu obwodnicy, a w 2011 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla tej drogi. W 2012 r. ogłoszono przetarg na wykonanie projektu technicznego obwodnicy, który był gotowy w 2014 r. W drugiej połowie 2014 r. zmieniono jednak decyzję dotyczącą tego z jakiej nawierzchni miałaby powstać obwodnica. Pierwotnie był to asfalt, jednak uznano, że cała Via Baltica ma być wybudowana w technologii betonowej. Dlatego też pod koniec 2014 r. ogłoszono przetarg w systemie projektuj i buduj, który wygrała firma Budimex. To ona we wrześniu 2015 r. podpisała umowę i przystąpiła do zmiany projektu. W lipcu 2016 r. projekt, po aktualizacji, był już gotowy i został przekazany Wojewodzie Podlaskiemu celem wydania pozwolenia na budowę. I jak już Państwo wiedzą w ostatnich dniach te pozwolenie zostało wydane.
Teraz pozostaje jedynie pilnie śledzić i przyglądać się temu, jak powstaje obwodnica. To historia, która staje się na naszych oczach!