W dniu 22 maja 2025 roku na Stadionie Miejskim Legii Warszawa odbył się Wielki Finał XI edycji Olimpiady „Zwolnieni z Teorii”. Tegoroczna edycja przyciągnęła młodych liderów z całej Polski, a wśród nich wyróżnili się uczniowie Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach, którzy zdobyli liczne nagrody i wyróżnienia. Ich projekty spotkały się z dużym uznaniem, a sukcesy te są efektem ich ciężkiej pracy, zaangażowania i pozytywnego wpływu na społeczność.
Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2025 – ZS nr 4 w Suwałkach wśród najlepszych szkół w Polsce
Wyniki Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach w tegorocznej edycji Olimpiady „Zwolnieni z Teorii” potwierdzają, że szkoła skutecznie rozwija młodzież w kluczowych obszarach kompetencji przyszłości. Zajmując 45. miejsce w Polsce i 2. miejsce w województwie, wśród 538 szkół biorących udział w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2025, ZS nr 4 w Suwałkach zdobył prestiżowy tytuł „Szkoły Kompetencji Przyszłości 2025”. Ranking ten wyróżnia szkoły, które najlepiej wspierają rozwój umiejętności takich jak: kooperacja, kreatywność, komunikacja oraz krytyczne myślenie – tzw. 4K. To wyróżnienie stanowi dowód na to, że szkoła skutecznie przygotowuje uczniów do wyzwań przyszłości, rozwijając ich umiejętności niezbędne na rynku pracy.
2 Srebrne i 4 Brązowe Wilki
Zespół Szkół nr 4 w Suwałkach zdobył 2 Srebrne Wilki oraz 4 Brązowe Wilki, co jest potwierdzeniem wysokiej jakości projektów, które zrealizowali uczniowie. Wśród nagrodzonych projektów znalazły się inicjatywy, które odpowiedziały na aktualne wyzwania społeczne. Uczniowie angażowali się w tematy związane z edukacją, zdrowym odżywianiem, zdrowiem psychicznym, ekologią oraz walką z przemocą i hejtem. Dzięki pasji i zaangażowaniu ich projekty spotkały się z uznaniem i zostały wyróżnione.
Srebrne Wilki – przyznawane najlepszym projektom w województwie, zdobyły zespoły:
- Happy Time – projekt realizowany przez Gabrielę Jackiewicz (liderkę projektu), Izę Konopko, Karolinę Pojawę, Dominikę Podziewską, Zuzannę Sieńkowską oraz Oliwię Wasilewską, pod opieką Izabeli Klahs-Malinowskiej. Projekt promował wartościowe spędzanie wolnego czasu poprzez warsztaty i spotkania dla dzieci i młodzieży. Dziewczęta zorganizowały również Charytatywny Turniej Piłki Siatkowej oraz akcję „Podaruj Uśmiech na Święta”.
- Przerwij milczenie – projekt realizowany przez Sylwię Chmielewską (liderkę zespołu), Dawida Sobuń, Edytę Jankowską oraz Mateusza Świerzbin, pod opieką Izabeli Klahs-Malinowskiej. Inicjatywa miała na celu przeciwdziałanie przemocy w szkole i poza nią. Projekt koncentrował się na edukacji uczniów na temat przemocy, jej rozpoznawania oraz dostępnych form wsparcia.
Brązowe Wilki dla wyróżniających się projektów zdobyły zespoły:
- Yes or not (eat): Jak nie wpaść w pułapkę żywieniową – Szymon Osewski (lider zespołu), Agnieszka Dąbrowska, Weronika Piotrowska, Amelia Piasecka, Patrycja Anzulewicz pod opieką Michaliny Cimochowskiej. Uczniowie prowadzili warsztaty uświadamiające o błędach żywieniowych, konsekwencjach złego odżywiania oraz zaburzeniach odżywiania, oferując porady na temat zdrowej diety.
- EkoBuddies – projekt realizowany przez Natalię Brezgieł-Moczkowską (liderkę projektu), Katarzynę Boguszewską, Julitę Dziekońską oraz Tomasza Cichockiego, pod opieką Izabeli Klahs-Malinowskiej. Uczniowie podejmowali działania na rzecz ochrony środowiska, realizując cykl zajęć i warsztatów poświęconych ochronie przyrody oraz dbałości o środowisko naturalne. Młodzież angażowała się również w działania praktyczne, takie jak sprzątanie najbliższej okolicy oraz symbolicznie adoptowali zagrożone gatunki – niedźwiedzia brunatnego i fokę szarą.
- Młodzież przeciwko hejtowi – grupa projektowa w składzie: Wiktoria Kulik (lider), Aleksandra Koszewska, Jakub Murawski, Edyta Cipielewska, Weronika Przybyło pod opieką Edyty Sidor-Bryk. Uczniowie przygotowali kampanię edukacyjną mającą na celu walkę z hejtem, który jest poważnym problemem, zwłaszcza wśród młodzieży.
- BetterBite-BetterMind – projekt realizowany przez Martynę Choińską i Katarzynę Plewę pod opieką Izabeli Klahs-Malinowskiej, który wspierał młodzież z zaburzeniami odżywiania i promował zdrowe nawyki żywieniowe. Celem było budowanie zdrowej relacji z jedzeniem oraz pozytywnego obrazu ciała.
Finalistkami olimpiady zostały również uczennice realizujące projekt społeczny „Konsumencki Kompas” – Kornelia Kadysz i Maja Żuk, pod opieką Izabeli Klahs-Malinowskiej. Celem projektu była edukacja społeczeństwa w zakresie praw konsumenckich. Poprzez prezentacje, warsztaty oraz organizację Dnia Konsumenta, uczestnicy zdobyli wiedzę i umiejętności, które pozwolą im skutecznie bronić swoich praw w codziennych sytuacjach.
Źródło: Izabela Klahs-Malinowska Zespół Szkół nr 4 w Suwałkach