Suwalski Ośrodek Kultury zaprasza:
Celem realizacji cyklu jest analiza fenomenu miasta z wykorzystaniem szczególnych możliwości fotografii, zarówno jej walorów poznawczych jak i kreacyjnych. Jest to próba odnalezienia i sformułowania przy pomocy obrazu fotograficznego istoty miasta z jednoczesnym dostrzeżeniem unikalnych cech miast osadzonych w różnych kulturach i kontekstach środowiska geograficznego na świecie.
4.04.2025, godzina 18.00
GSW Chłodna 20, ul. T. Noniewicza 71
wstęp wolny
Pierwsze zdjęcia do cyklu DYNAMIKA MIASTA zostały wykonane w czerwcu roku 2014 w Sydney. Wciąż przybywają do kolekcji fotografie kolejnych miast różnych kontynentów. Dotychczas zostały zrealizowane fotografie: Sydney (2014), Hajdarabadu (2015), Gdańska (2015), Wenecji (2015), Warszawy (2015) Torunia (2015, 2016). W roku 2017 wykonałem i opracowałem serię zdjęć miast Maroka na kontynencie afrykańskim. Ostatnio, tuż przed wybuchem światowej pandemii COVID -19 (2020) fotografowałem miasta Bliskiego Wschodu: Petrę (Jordania) oraz Jerozolimę (Izrael), w roku 2022 prekolumbijskie miasto Machu Picchu oraz postkolonialne miasta Peru Arequipę a także Limę i szczególne miasteczko Oia na wulkanicznej wyspie Santorini w Grecji. Po dwóch nieudanych próbach w styczniu roku 2025 udało mi się polecieć na Kubę, żeby sfotografować szczególną, jedyną na świecie relację architektury postkolonialnej Hawany w zestawieniu z dziełami architektów i urbanistów bazujących na ideologii komunistycznej, sąsiadującą ze społeczną inkluzją kapitału amerykańskiego za rządów Fulgencio Batisty sprzed rewolucji 1959 roku. Chciałem się dowiedzieć jak w tych szczególnych warunkach kulturowych funkcjonują Kubańczycy.
Proces poznawania jest integralnie związany z naszą psychiką. Ze względu na ograniczony podróżą czas przebywania w poznawanych miastach oraz napotykaną intensywność bodźców zewnętrznych najbardziej zaangażowana w proces poznawczy jest pamięć ultrakrótka, inaczej zwana sensoryczną. Pamięć ludzka selekcjonuje wrażenia, pozostawia w naszej świadomości na dłużej tylko niektóre z nich, szczególnie te najbardziej powiązane z emocjami. Emocje są też bardzo ważnym elementem procesu kreacji. Założeniem przyjętym w czasie pracy nad cyklem DYNAMIKA MIASTA było wyraziste wizualne zaznaczenie powiązania w procesach poznawczych i kreacyjnych emocji z intelektem.
Realizowanie procesu poznawania miasta oraz jednoczesnego budowania osobistej interpretacji poznawanej rzeczywistości przy pomocy narzędzi fotograficznych jest zadaniem niezwykle trudnym. Wielość zjawisk występujących w organizmach miejskich oraz ich różnorodność wymaga obrazu o adekwatnej intensywności. Bogactwo doznań poznawczych, wielość procesów intelektualnych oraz towarzyszące tym procesom silne emocje nie mieszczą się w pojedynczym ujęciu fotograficznym. Te przesłanki sprawiły, że dla realizacji cyklu DYNAMIKA MIASTA została wybrana metoda wielokrotnej ekspozycji na kliszy diapozytywowej. Polega ona na łączeniu wielu przenikających się z sobą ujęć w nieodwracalny obraz fotograficzny zmaterializowany przy pomocy związków srebra. Ogromną trudnością tej metody jest brak możliwości kontroli przenikających się ujęć w trakcie ich rejestracji. O ile istnieje możliwość kontrolowania poszczególnych naświetleń, to ich wzajemna relacja pozostaje jedynie zarysowana w wyobraźni autora. Ostateczny rezultat pozostaje eksperymentem twórczym ze wszystkimi tego konsekwencjami. Dla zwiększenia ekspresji obrazów fotograficznych prezentujących nieustającą zmienność organizmów miejskich przebiegającą w czasie i przestrzeni zastosowałem przeźroczystą formę fotogramów oraz zestawienie ich dla celów ekspozycyjnych w poliptyki.
Dr Tomasz Sobecki – fotografik urodzony i mieszkający w Toruniu. Reprezentant sztuki polskiej zaproszony przez Ministerstwo Kultury i Sztuki RP do wystawy na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Wenezueli – Caracas 1991. Prace znajdują się w zbiorach publicznych: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Okręgowym w Toruniu, Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej w Kielcach, Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu nad Wisłą, Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie, Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem, a także w zbiorach prywatnych w kraju i zagranicą m.in.: Wielka Brytania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Kazachstan, Indie, Australia, USA, Japonia.
Liczne wystawy indywidualne w Polsce oraz różnych krajach świata:
Wielka Brytania (1983) – Liverpool, Coventry; Szwajcaria (1985) – Rapperswil; Finlandia (1990) – Äänekoski; USA – St. Louis (1991), Chicago (2013); Hiszpania (2010) – Barcelona, Pampeluna; Kazachstan (2011) – Astana; Australia (2014) – Sydney, Indie (2015) – Hajdarabad; Niemcy (2021) – Frankfurt nad Odrą; Słowacja (2023) – Bratysława, Bańska Bystrzyca.