O drodze Białystok-Augustów-Suwałki w Sejmie

Droga Knyszyn-Augustów-węzeł Raczki jest planowana do budowy jako droga krajowa w wariancie 2×2 (po dwa pasy w obu kierunkach) – taką informację przekazał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się 4 lutego. Poinformował on też, Ministerstwo Infrastruktury czeka na kluczową odpowiedź Komisji Europejskiej w sprawie zmiany na liście inwestycji rządowego programu budowy dróg, polegającej na wykreśleniu budowy dróg ekspresowych Białystok-Augustów i Białystok-Ełk i wpisaniu drogi krajowej Knyszyn-Raczki.

– Zamiast drogi ekspresowej będzie droga krajowa na trasie Białystok-Augustów-Suwałki. O ile zgodzi się Komisja Europejska.

– Drogę krajową od ekspresowej różni przede wszystkim: mniejsza przepustowość oraz skrzyżowania – zamiast bezkolizyjnych, będą skrzyżowania w jednym poziomie.

– Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec ocenia, że przygotowanie i budowa bezpieczniejszej drogi na odcinku z Korycina do Raczek potrwa 10 lat.

Niekończąca się dyskusje o budowie
Nikt z nas nie jest bez winy, w jakimś stopniu – tak podsumował jeden z posłów długotrwałą dyskusję o historii zabiegów dotyczących budowy dróg ekspresowych w podlaskim. Kolejną odsłonę tej dyskusji zapoczątkowało studium sieciowego układu dróg w Polsce północno-wschodniej opracowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, które w lipcu 2024 r. przekazano do Komisji Europejskiej. Podczas spotkania 6 grudnia ubiegłego roku przedstawicieli polskiego rządu z Komisją Europejską uznano, że nie jest uzasadniona budowa dwóch dróg ekspresowych: Białystok-Augustów i Białystok-Ełk. Decydujące były argumenty dotyczące m.in. ekologii, ekonomiczne i natężenia ruchu. Jak zauważył wiceminister S. Bukowiec, według analiz pomiaru ruchu GDDKiA, po otwarciu S61 (przez Łomżę) na obecnej drodze krajowej nr 8 (w tym miejscu miałaby powstać droga ekspresowa S8 Białystok-Augustów-węzeł Raczki) ruch zmniejszył się o ok. 40%.

Nowa propozycja polskiego rządu
W odpowiedzi na ustalenia sprzed dwóch miesięcy, 14 stycznia tego roku Ministerstwo Infrastruktury przekazało Komisji Europejskiej propozycję rezygnacji z budowy dróg ekspresowych Białystok-Augustów i Białystok-Ełk, a zamiast tego zaproponowano wprowadzenie do rządowego programu, budowy drogi Knyszyn-Raczki jako drogi krajowej 2+2. Natomiast droga Białystok-Ełk ma być modernizowana z pieniędzy będących w dyspozycji GDDKiA. Ministerstwo Infrastruktury czeka teraz na odpowiedź KE. W czasie posiedzenia sejmowej komisji wiceminister S. Bukowiec stwierdził, że: „Komisja Europejska stawia sprawę jasno, jeżeli nie dojdziemy do kompromisu w sprawie tych dwóch dróg, to grozi nam utrata środków na budowę dróg.”

Co różni drogę ekspresową od krajowej?
W czasie posiedzenia sejmowej komisji okazało się, że jest zasadnicza różnica pomiędzy drogą krajową i ekspresową. Droga ekspresowa ma: bezkolizyjne skrzyżowania, większą przepustowość i wyższy standard podbudowy pod nawierzchnię drogi. Na drodze krajowej, a taka ma być trasa z Białegostoku do Augustowa, drogi są mniej bezpieczne, bo przecinają się w jednym poziomie, a ponadto obowiązują niższe dopuszczalne prędkości poruszania się pojazdów i inne standardy podbudowy pod nawierzchnię drogi.
– Mieszkańcy tych terenów oczekują drogi bezpiecznej, szerokiej. Droga krajowa 2+2 zapewnia dobrą komunikację, bezpieczeństwo i pozwoli – mam nadzieję – porozumieć się z Komisją Europejską – stwierdził wiceminister S. Bukowiec.

Co się dzieje na drodze z Białegostoku do Suwałk?
Wiadomo już, że do stolicy województwa będziemy jeździli przez Knyszyn, a nie jak teraz przez Jurowce. Na nowym przebiegu trasy z Białegostoku do Augustowa i Suwałk trwa już budowa drogi ekspresowej Krynice k. Białegostoku-Knyszyn. W przygotowaniu jest budowa drogi krajowej z Knyszyna do Korycina. W tym roku mają zakończyć się budowy obwodnic Sztabina i Suchowoli, a wkrótce ma rozpocząć się budowa obwodnicy Białobrzegów. W czasie posiedzenia sejmowej komisji wiceminister infrastruktury ocenił, że przygotowanie inwestycji i budowa drogi na odcinku z Korycina do Raczek potrwa 10 lat, o ile teraz zostanie osiągnięty kompromis w tej sprawie pomiędzy KE i polskim rządem. Po zakończeniu tej inwestycji obecna droga Korycin-Białystok będzie miała obniżony standard i stanie się prawdopodobnie drogą wojewódzką.