Utrzymanie parametrów toru, a dzięki temu sprawny transport kolejowy, to główny cel prac, które prowadzimy na linii kolejowej z Suwałk do granicy. Ciężkie maszyny nocami czyszczą i regulują tory. Obecne prace są warte 4 mln zł, a łącznie w ostatnich latach zrealizowano roboty za prawie 21,7 mln zł, głównie ze środków własnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Linia kolejowa nr 51 z Suwałk do Trakiszek i granicy łączy Polskę z Litwą. Obecnie wykorzystywana jest głównie do transportu towarów, kursuje też po niej pociąg pasażerski Intercity „Hańcza” z Krakowa Głównego do litewskiej stacji Mockacva. Rozpoczęliśmy kolejny etap prac, które mają za zadanie utrzymanie właściwej jakości toru i zapewnienie bezpiecznych przejazdów pociągów.
– Jedno z naszych najważniejszych zadań to utrzymywanie infrastruktury w stanie umożliwiającym sprawną realizację rozkładu jazdy. Tego rodzaju roboty często przeprowadzamy etapami, nierzadko w porach nocnych, tak aby miały jak najmniejszy wpływ na ruch pociągów. Pozornie drobne prace ostatecznie sumują się w większej skali i dają pozytywne efekty – powiedział Andrzej Kierman, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK SA w Białymstoku.
Obecne roboty obejmują odcinki torów w rejonie miejscowości Trakiszki i Kaletnik. W tych miejscach czyścimy i uzupełniamy tłuczeń, którego potrzeba 11 tys. ton, wymieniane będą także zużyte odcinki szyn i podkłady. Pracują ciężkie maszyny kolejowe: oczyszczarka, profilarka i podbijarka. Roboty prowadzone są w porze nocnej, dzięki czemu nie mają wpływu na ruch pociągów. Wykonamy też prace poprawiające warunki na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych. Nowe płyty i odwodnienie zyskał już przejazd w ul. Raczkowskiej w Suwałkach, na pozostałych ułożony zostanie nowy asfalt na dojazdach. Zakończenie robót planujemy do połowy grudnia.
Prace zapewniające prawidłowe parametry torów są regularnie prowadzone na linii Suwałki-Trakiszki. Od 2022 r., systematycznie w kolejnych etapach, zrealizowaliśmy roboty za łącznie 21,7 mln zł. Na większości z 29 km linii oczyszczony i uzupełniony został tłuczeń, którego zużyliśmy 41 tys. ton, wymienione zostały też szyny o łącznej długości ponad 8 km i 1 tys. podkładów. Prace tego rodzaju mają na celu zapewnienie utrzymania prędkości rozkładowych i prawidłowych parametrów eksploatacyjnych linii kolejowej. Maksymalna prędkość pociągów na tym odcinku to 60 km/h.
źródło: PKP PLK