Po udostępnieniu przez Generalną Dyrekcje Dróg i Autostrad jednej jezdni obwodnicy Łomży, cała droga ekspresowa S61 jest przejezdna.  Możemy nią przejechać z Suwałk do centrum Polski. Obwodnica Łomży w standardzie dwujezdniowej „eski” będzie gotowa w III kwartale przyszłego roku.

Tranzyt poza miastem
Odcinek od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno ma 12,9 km długości. Na oddanej do ruchu jezdni kierowcy jadą w obu kierunkach, dzięki czemu zarówno pojazdy jadące od strony Budziska (granica z Litwą) w kierunku Warszawy, jak i te podążające w przeciwną stronę, omijają Łomżę. Jak to jest ważne, świadczy fakt, że dane z Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020/2021 pokazały, że na DK61 między granicami miasta a Kisielnicą przejeżdża średnio ponad 14 400 pojazdów na dobę.

Przejazd z ograniczeniami prędkości
W związku z tym, że ruch na jednej jezdni jest rozdzielony i odbywa się w obu kierunkach, obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h i zakaz wyprzedzania. Nie ma natomiast ograniczeń tonażowych, co sprawia, że z obwodnicy mogą korzystać pojazdy ciężkie. Wyłączone z ruchu są także węzły Nowogród i Łomża Północ, które będą oddane do użytku wraz z drugą jezdnią w 2025 r.

Najdłuższy most w województwie
Niemal 1/10 długości obwodnicy to dwujezdniowy most o długości 1205 m. To najdłuższy obiekt tego typu w województwie podlaskim. Umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Przestrzeń pod obiektem pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Znajdą się tam również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Gotowa jest lewa (zachodnia) nitka mostu, po której odbywa się ruch. Prawa jest w budowie.

S61 z dofinansowaniem UE
S61 Łomża Zachód – Kolno to projekt fazowany. Odcinek ten stanowi część większego projektu, realizacji drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski, który objęty był dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ), w wysokości 440,4 mln zł.

Historia budowy Via Baltica (S61)
19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia DK61, długość 6,5 km) oddana do użytku. Druga jezdnia oddana wraz z odcinkiem S61 Kolno – Stawiski 9 sierpnia 2021 r.
7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do Suwałk.
13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia DK61, długość 8 km) oddana do ruchu. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.
13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk oddana do ruchu (12,8 km).
14 lipca 2021 roku – odcinek Śniadowo – węzeł Łomża Południe oddany do użytku (17 km).
9 sierpnia 2021 roku – odcinki Kolno – Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski – Szczuczyn (18 km) udostępnione kierowcom.
31 grudnia 2021 roku – odcinek Wysokie – Raczki (20,2 km) oddany do użytku.
13 września 2022 roku – odcinek Szczuczyn – Ełk Południe (23,3 km) oddany do ruchu.
22 grudnia 2022 roku – odcinek Suwałki – Budzisko (24 km) oddany do ruchu.
2 czerwca 2023 roku – odcinek Łomża Południe – Łomża Zachód (7,3 km) oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód.
12 sierpnia 2023 roku – odcinek Ełk Południe – Kalinowo (19,5 km) oddany do użytku.
13 października 2023 roku – odcinek Ostrów Mazowiecka Północ – Śniadowo (19,5 km) oddany do ruchu.
30 września 2024 roku – udostępnienie do ruchu jednej jezdni obwodnicy Łomży (12,9 km).

źródło: GDDKiA Białystok