Tegoroczną Włócznię Jaćwingów – Nagrodę Prezydenta Miasta Suwałk w kategorii „Produkt” otrzymała firma MATRIX, która jest jednym z najdłużej funkcjonujących przedsiębiorstw w branży IT w Suwałkach. MATRIX realizuje usługi superszybkiego internetu światłowodowego, telewizji i telefonii stacjonarnej, a także inwestycje poprzez projektowanie i budowę sieci światłowodowej w Suwałkach oraz w gminach sąsiadujących. Firma została nagrodzona także za aktywne wspieranie działalności suwalskich instytucji i organizacji sportowych, takich jak : SALOS, Kickboxing Panzer Suwałki, Akademii Wigry Suwałki, Suwalski Klubu Karate Kyokushin, Społecznej Organizacji Przyjaciół Dzieci Przystań.

O powstaniu i obecnym działaniu firmy rozmawiamy z jej właścicielem Cezarym Taraszkiewiczem.

– Firma powstała w 2000 r. a rok wcześniej w kinach pojawił się film braci Wachowskich „Matrix”. Chyba nazwa przedsiębiorstwa nie jest przypadkowa?
– To był bardzo głośny film związany z naszą branżą i wzorowaliśmy się na tej cyfryzacji. Matrix – równoległa rzeczywistość cyfrowa – po tylu latach nadal ma się dobrze i rozwija. Można powiedzieć humorystycznie, że udało mi się przewidzieć przyszłość – społeczeństwo cyfrowe. Kafejkę internetową „CAFFE MATRIX” otworzyłem w 2000 roku przy ul. T. Noniewicza z sześcioma najnowszymi w tym czasie komputerami. Potem zrobiło się ich 11. Mimo to, by skorzystać z komputera młodzież musiała czekać w kolejce nawet trzy godziny. Dzięki pomocy ówczesnego prezesa Suwalskiej Spółdzielni Mieszkaniowej przenieśliśmy się do większego lokalu przy ul. Sejneńskiej 13, gdzie stworzyliśmy 50 stanowisk komputerowych. Organizowaliśmy szkolenia dla przedsiębiorstw w posługiwaniu się oprogramowaniem komputerowym, które było nowością w suwalskich firmach.

– A w 2005 roku staliście się lokalnym dostawcą usług telekomunikacyjnych.
– Na przełomie roku 2004-2005 zaczęliśmy testować sieci radiowe. Pierwszy nadajnik antenowy był zamontowany na budynku przy ul. Sejneńskiej 13, w którym do dziś jest nasze biuro. Na przestrzeni kolejnych miesięcy były rozmieszczane punkty dostępowe w newralgicznych miejscach Suwałk. Dziś, choć przechodzimy na technologię światłowodową, to te nadajniki nadal działają. Służą one klientom, którzy nie mają możliwości zmiany technologii. Światłowód jest doskonały technologicznie, nie straszne mu są wyładowania atmosferyczne i inne czynniki pogodowe. Współpraca z lokalnym biznesem oraz instytucjami budżetowymi wymagała od nas większego zaangażowania, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo i utrzymanie infrastruktury.

– Gdzie w mieście macie najwięcej klientów?
– Nasze usługi kierujemy głównie do mieszkańców suwalskich osiedli domów jednorodzinnych i firm. I tam mamy najwięcej odbiorców. Jednocześnie obsługujemy znaczną część gminy Suwałki oraz miejscowości Filipów i Bakałarzewo. Niestety są takie miejsca, gdzie infrastruktury światłowodowej jeszcze długo nie będzie, ponieważ wybudowanie jej jest po prostu nieopłacalne. Kolejnym problemem są nowopowstające osiedla mieszkaniowe, ponieważ nie ma możliwości wybudowania kanału technologicznego, w którym można poprowadzić światłowód, ze względu na brak infrastruktury drogowej. Planowana budowa zacznie się za kilka lat i niestety jesteśmy zmuszeni na nią czekać. Do tych mieszkańców skierowana jest usługa radiowa. Jak tylko pojawi się infrastruktura drogowa, uczestniczymy w budowie i rozprowadzeniu linii światłowodowych. Podziękowania kieruję do Urzędu Miejskiego i Zarządu Dróg i Zieleni w Suwałkach za współpracę przy takich inwestycjach.

– Jak firma poradziła sobie w czasie pandemii?
– Nad wyraz dobrze. Musieliśmy się wzmocnić sprzętowo, gdyż gwałtownie wzrosła ilość klientów i generowany przez nich ruch zmusił nas do zwiększenia przepustowości głównych łącz internetowych. To wszystko przez naukę i pracę online. W pandemii mieliśmy dużo więcej pracy niż w okresie ją poprzedzającym.

– W czym upatruje Pan sukces swojej firmy? Przecież konkurujecie z prawdziwymi gigantami.
– Myślę, że osiągnęliśmy to przez konsekwentne dbanie o klienta, dobrą ofertę oraz profesjonalne usługi serwisowe. Mam doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników, którzy dbają o stabilność świadczonych usług. Dzięki temu odbiorcy mają zaufanie do firmy Matrix. Indywidualne podejście do każdego klienta powoduje pozytywną rekomendację na rynku dostawców usług telekomunikacyjnych. Świadczone usługi internetu, telewizji IP oraz telefonii stacjonarnej wymagają ciągłych inwestycji w sprzęt oraz w najnowsze technologie, tak aby poziom usługi był jak najwyższy. Działający sprzęt jest zabezpieczony tak, by w razie awarii jednego z urządzeń klient tego nawet nie odczuł. W dobie powszechnej stosowanej technologii Wi-Fi dbanie o klienta jest coraz trudniejsze. Ludzie nie zdają sobie nawet sprawy, że otrzymując internet ze światłowodu po przejściu przez router zmienia się między innymi w sygnał Wi-Fi. Praktycznie większość zgłoszeń serwisowych, które dotyczą problemu z internetem są związane właśnie z Wi-Fi u abonenta. Ma on podłączone różnego rodzaje urządzenia takie jak: telewizory, odkurzacze, termomiksy, systemy muzyczne, oświetlenie włączane automatycznie, monitoringi, piece ze sterownikami, fotowoltaika, telefony, tablety, czy komputery przenośne. Staram się z moim zespołem, aby pomoc z rozwiązaniem problemu trafiła indywidualnie do każdego mojego klienta.
Dziękuję moim Pracownikom, Klientom, Kontrahentom za wieloletnią współpracę.

– Dziękujemy za rozmowę.