Na nic się zdały protesty podlaskich parlamentarzystów, samorządowców oraz mieszkańców regionu. Jak dotąd. W opublikowanym Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r (z perspektywą do 2033 r.) w zadaniach inwestycyjnych realizowanych do 2030 r. nie zaplanowano budowy drogi szybkiego ruchu z Białegostoku- Augustów. Znalazła się za to budowa drogi Ełk- Białystok o długości 87 km. To oznacza, że rząd nie planuje budowy drogi ekspresowej Białystok- Augustów i połączenia go z drogą ekspresową S61 Via Baltica i drogą ekspresową S19 Via Carpatia, stanowiącego alternatywę dla połączenia Knyszyn- Ełk w ciągu obecnej drogi krajowej nr 65. Dla suwalczan oznacza to wydłużenie podróży do centrum kraju oraz dalsze podróże niezbyt bezpieczną w obecnym kształcie drogą Suwałki- Augustów- Białystok.

Warto podjąć jeszcze jedną próbę zmiany stanowiska rządu

Ministerstwo Infrastruktury zaprasza do udziału w konsultacjach publicznych projektu  Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r ( z perspektywą do 2033 r.) w terminie do 17 września 2021 r. Uwagi złożone poza ww. terminem zostaną pozostawione bez rozpatrzenia (liczy się data wpływu do MI). Dokumentacja dotycząca projektu uchwały dostępna jest także w wersji papierowej w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury przy ul. Chałubińskiego 4/6 w Warszawie (rotunda Ministerstwa Infrastruktury)  pon. – pt. w godzinach 9.00-15.00, gdzie jest ona wyłożona do wglądu.

Uwagi można zgłaszać w następujący sposób:

  • na formularzu przesyłając na adres e-mail: konsultacjeRPBDK2030@mi.gov.pl,
  • na formularzu przesyłając tradycyjną drogą pocztową na adres: Ministerstwo Infrastruktury, Departament Dróg Publicznych, ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa (w przypadku przekazania uwag za pośrednictwem poczty decyduje data wpływu formularza do MI),
  • na formularzu składając osobiście w siedzibie MI (Kancelaria Główna), pon. – pt. w godzinach 9.30-16.00,
  • w związku z trwającą epidemią COVID-19 nie przewiduje się możliwości ustnego składania uwag do protokołu w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury.

Stanowisko podlaskich posłów

Przypominamy treść stanowiska Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego skierowanego przed miesiącem do premiera Mateusza Morawieckiego i ministra Andrzeja Adamczyka. Już po tym stanowisku Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło konsultacje programu, w którym nie uwzględniono argumentacji podlaskich parlamentarzystów. Jednak stanowisko to dobrze wyjaśnia  problem i dlatego warto go przypomnieć.

– Podlaski Zespół Parlamentarny przyjął 17 marca 2021 roku jednomyślne stanowisko w sprawie uzupełnienia sieci dróg ekspresowych na terenie województwa podlaskiego o drogę szybkiego ruchu na odcinku Białystok-Augustów. Zostało ono przekazane Ministrowi Infrastruktury z oczekiwaniem, że argumenty przemawiające za tym rozwiązaniem zostaną wzięte pod uwagę w dalszych pracach nad optymalnym i spójnym systemem komunikacyjnym w tej części Polski. Na nasz dezyderat, mimo upływu czasu, podejmowanych rozmów i wystąpień sejmowych, nie otrzymaliśmy dotychczas odpowiedzi.

Podlaski Zespół Parlamentarny, po przeprowadzonej dyskusji na posiedzeniu w dniu 21 lipca 2021 roku z udziałem przedstawicieli samorządu terytorialnego, organizacji gospodarczych i mieszkańców województwa podlaskiego, zwraca się ponownie do Pana Premiera i do Pana Ministra o podjęcie pozytywnej decyzji w sprawie uzupełnienia sieci dróg ekspresowych w województwie podlaskim o odcinek Białystok-Augustów i połączenie go z drogą ekspresową S61 Via Baltica w miejscowości Raczki. Droga ta nie może być traktowana jedynie jako jeden z wariantów łącznika pomiędzy drogą ekspresową S61 Via Baltica i drogą ekspresową S19 Via Carpatia, stanowiący alternatywę dla połączenia Knyszyn-Ełk w ciągu obecnej drogi krajowej nr 65.

Droga Białystok-Augustów-Suwałki-granica państwa stanowi ważny samodzielnie ciąg komunikacyjny o największym natężeniu ruchu w tej części Polski i jednym z największych w kraju. Jest to najkrótsze połączenie aglomeracji białostockiej i schodzących się na jej obszarze dróg ekspresowych S8 i S19, prowadzące do granicy z Litwą, pozostałych krajów bałtyckich i Skandynawii. Ma więc ono, a jeszcze bardziej będzie miało w przyszłości, ogromne znaczenie w ruchu międzynarodowym. Nie wolno także pomijać jego wpływu na rozwój cywilizacyjny i jakość życia mieszkańców w znacznej części województwa podlaskiego i północno-wschodniej Polski. Pominięcie tego odcinka w sieci dróg ekspresowych prowadziłoby w przyszłości do wykluczenia komunikacyjnego i społeczno-gospodarczo-cywilizacyjnego tego obszaru, tym bardziej, że omija go również budowana obecnie nowoczesna trasa kolejowa Rail Baltica. Droga ta łączy dwa największe miasta w województwie podlaskim – Białystok i Suwałki oraz prowadzi do Augustowa jako popularnego ośrodka turystyczno-uzdrowiskowego i atrakcyjnego pod względem turystyczno-środowiskowym Pojezierza Suwalsko-Augustowskiego.

Droga Białystok-Augustów-Suwałki była we wcześniejszych planach inwestycyjnych przewidziana jako droga ekspresowa. Utrata tych parametrów była wynikiem rozporządzenia Rady Ministrów z 20 października 2009 roku zmieniającego przebieg trasy Via Baltica z korytarza Ostrów Mazowiecka- Białystok-Augustów-Suwałki-granica państwa na korytarz Ostrów Mazowiecka- Łomża-Ełk-Suwałki-granica państwa. Niezrozumiałe jest jednak, że docelowa sieć dróg ekspresowych w tej części Polski, z uwzględnieniem dróg S8, S61 i S19 pomija połączenie Białystok-Augustów-Raczki (połączenie z S61). Nie może to być zaakceptowane.

Wobec powyższego zwracamy się raz jeszcze do Pana Premiera i Pana Ministra o jak najszybszą zmianę rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci dróg ekspresowych i uzupełnienie jej o odcinek Białystok- Augustów z połączeniem z drogą S61 w miejscowości Raczki. Wyrażamy przekonanie, że wobec rozległego programu budowy dróg, który jest obecnie realizowany i planowany na przyszłe lata w najbliższej perspektywie finansowej z udziałem funduszy europejskich, środków budżetu państwa w ramach Krajowego Planu Odbudowy i programu Polski Ład, państwo polskie będzie stać na tę niezwykle ważną i potrzebną inwestycję, tym bardziej, że w dłuższej perspektywie rozwoju społeczno-gospodarczego na pewno okaże się ona opłacalna.