5 lat spółki ZBM w Suwałkach TBS Sp. z o.o.

Według badania opinii publicznej przeprowadzonego przez IBRIS w 2018 roku, zapewnienie samodzielnego mieszkania to jeden z największych problemów Polaków. A jego rozwiązanie widzimy przede wszystkim w budowaniu nowych i remontowaniu istniejących mieszkań oraz w budowaniu mieszkań na wynajem, dostępnych dla wszystkich obywateli z możliwością wykupu. W Suwałkach zajmuje się tym spółka ZBM TBS, którą utworzono w 2016 r. W grodzie nad Czarną Hańczą jest 126 komunalnych lokali użytkowych oraz 1 884 mieszkań komunalnych, w których mieszka około 5,7 tys. suwalczan. ZBM TBS Sp. z o.o. zarządza też gminnym zasobem mieszkaniowym, w którym znajduje się 195 mieszkań.

  • Prawie sto mieszkań w formule „Od najemcy do właściciela” wybudowała suwalska spółka ZBM TBS, a w planach jest kolejnych ponad trzysta mieszkań, pod warunkiem uzyskania finansowego grantu z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa.
  • 54 miliony złotych ZBM TBS przeznaczył na inwestycje, remonty i modernizacje suwalskich budynków komunalnych w ostatnich pięciu latach.
  • Będzie remont kamienicy przy ul. Sejneńskiej 22, jeżeli wesprze go Bank Gospodarstwa Krajowego.

Mija pięć lat od chwili przekształcenia ZBM w spółkę. O konieczności tych zmian oraz o dotychczasowych jej osiągnięciach opowiada Jarosław Lebiediew – prezes zarządu ZBM w Suwałkach TBS Sp. z o.o.

Lebiediew

– Suwalski Zarząd Budynków Mieszkalnych działa już od kilkudziesięciu lat. Dlaczego przed 5 laty przekształcono go w spółkę ZBM TBS?

– Przekształcenie Zarządu Budynków Mieszkalnych w spółkę działającą według zasad towarzystwa budownictwa społecznego, związane było przede wszystkim z potrzebą realizacji wielorodzinnych budynków mieszkalnych i udostępniania mieszkań na zasadach najmu, szczególnie młodym mieszkańcom naszego miasta o umiarkowanych dochodach. Było to możliwe jedynie w sytuacji organizacyjnego i majątkowego usamodzielnienia się ZBM oraz nabycia osobowości prawnej, co nastąpiło z chwilą zarejestrowania Spółki w sądzie w maju 2016 r. Niezależnie od tych istotnych zmian, Spółka w dalszym ciągu prowadzi swoją dotychczasową działalność w zakresie gospodarowania miejskim zasobem mieszkaniowym, zarządza nieruchomościami 118 wspólnot mieszkaniowych, wynajmuje miejskie i własne lokale użytkowe garaże oraz wydzierżawia działki na różne cele.

– Zatem, ile wybudowaliście mieszkań w ciągu tych pięciu lat?

– Spółka w latach 2016-2020 wybudowała trzy budynki mieszkalne wielorodzinne z łącznie 96 lokalami mieszkalnymi, zlokalizowanymi przy ul. K. Brzostowskiego oraz ul. ks. S. Szczęsnowicza. Przypomnę, że inwestycje mieszkaniowe zostały zrealizowane w wypracowanej lokalnie formule „Od Najemcy do Właściciela”, na zasadzie stopniowego dochodzenia do własności przez osoby mieszkające i pracujące w Suwałkach. Mieszkania wybudowane zostały z zaciągniętego przez Spółkę kredytu bankowego i przeznaczone na wynajem, co poprzedziliśmy zawarciem z klientami notarialnych umów przedwstępnej sprzedaży lokali. Z chwilą zapłaty przez najemcę ostatniej raty z tytułu wykupu, Spółka przeniesie na niego prawo własności lokalu.

– Dużo ZBM-owskich budynków ma po kilkadziesiąt lat i niezbyt nowoczesne wyposażenie.

– W ostatnim czasie przeprowadziliśmy kompleksową modernizację zabytkowych kamienic przy ul. T. Kościuszki 18, 20 i 26, w których znajduje się 28 lokali stanowiących własność Miasta. Modernizację o łącznej wartości 3,2 mln zł przeprowadzono przy udziale dofinansowania ze środków unijnych w wysokości 2 mln zł. Remont obejmował wykonanie robót budowlano-instalacyjnych w zakresie termomodernizacji, remontu elewacji, wykonania instalacji centralnego ogrzewania z likwidacją trzonów piecowych, wymianę oświetlenia na energooszczędne.

Otwarcie trzeba powiedzieć i przyznać, że tego rodzaju remontów, w różnym zakresie, wymagają inne zarządzane przez nas kamienice, w szczególności kamienice będące własnością wspólnot mieszkaniowych. Z uwagi na skalę potrzeb jest to bez wątpienia duże zadanie do wykonania przez Spółkę jako ich zarządcy, ale też przez właścicieli tych nieruchomości.

– Nie brak w Suwałkach kamienic, które wymagają remontów. Ich mieszkańcy chcą mieszkać w coraz lepszych warunkach.

– W okresie funkcjonowania Spółki przeprowadziliśmy na zarządzanych nieruchomościach będących własnością Miasta, Skarbu Państwa, wspólnot mieszkaniowych oraz własnych, szereg prac remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych na kwotę prawie 54 mln zł. Trudno byłoby w tym miejscu wymienić wszystkie, nawet te większe przeprowadzone remonty i inwestycje. Chciałbym wspomnieć o kompleksowej modernizacji energetycznej 28 budynków wielorodzinnych wspólnot mieszkaniowych, podłączeniu 13 budynków mieszkalnych w centrum Suwałk do miejskiej sieci cieplnej, wykonanych remontach elewacji budynków, wymianie pokryć dachowych oraz licznych remontach wolnych lokali mieszkalnych, które zostały udostępnione osobom ubiegającym się o lokale komunalne. Dodatkowo, codziennością było i jest wykonywanie przez Spółkę pracy konserwacyjnej oraz utrzymującej budynki w odpowiednim stanie technicznym, zapewniającym bezpieczeństwo ich użytkowania. Wiązało się to wszystko z wykonaniem przez pracowników Spółki niezbędnych i koniecznych czynności w zakresie odpowiedniego przygotowania prawnego, finansowego, remontów, nadzoru ich wykonania oraz dokonaniem odbiorów prac.

– Spółka wybudowała 96 mieszkań, czy będą następne nowe mieszkania?

– Dysponujemy opracowaną koncepcją urbanistyczno-architektoniczną realizacji zespołu 6 budynków mieszkalnych łącznie z 302 lokalami mieszkalnymi wraz z infrastrukturą, zlokalizowanych na nieruchomości Spółki położonej w rejonie ul. Franciszkańskiej. Zespół budynków został zaprojektowany z możliwością etapowania budowy, która ze względów chociażby organizacyjno-finansowych będzie koniecznością. W związku z tym, opracowana została dokumentacja projektowa budowy pierwszego budynku z 53 mieszkaniami na wynajem. Aktualnie trwają prace przygotowawcze, polegające głównie na pozyskaniu odpowiedniego finansowania inwestycji, w oparciu o preferencyjny kredyt oraz o finansowy grant ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa. W sytuacji podjęcia ostatecznej decyzji w sprawie realizacji tego budynku poinformujemy o tym możliwie szeroko zainteresowane osoby, również poprzez medialną współpracę z „DwuTygodnikiem Suwalskim”.

– Od kilku lat mówi się o potrzebie remontu zabytkowej kamienicy przy ul. Sejneńskiej 22.

– Zakładamy, że Spółka w imieniu Miasta sprawować będzie nadzór nad modernizacją pokoszarowego zabytkowego budynku mieszkalnego przy ul. Sejneńskiej 22, w wyniku czego powstaną 42 lokale komunalne na wynajem o współczesnym standardzie. Budynek wymaga przeprowadzenia remontu obejmującego: wymianę pokrycia dachu, częściowej wymiany stropów, stolarki okiennej i drzwiowej, czyszczenia elewacji oraz wykonania nowych instalacji, łącznie z podłączeniem budynku do miejskiej sieci cieplnej. Aktualnie Miasto złożyło stosowną aplikację o pozyskanie na ten cel znacznych bezzwrotnych środków finansowych z Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie. Gdy je uzyskamy, modernizacja budynku rozpocznie się jeszcze w tym roku, a jego zasiedlenie możliwe będzie w II kwartale 2023 r.

– Dziękujemy za rozmowę.