Z okazji Dnia Pracownika Socjalnego prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz, spotkał się z dyrektorami miejskich instytucji pomocy społecznej, by symbolicznie podziękować wszystkim pracownikom pomocy społecznej za pracę na rzecz mieszkańców Suwałk. W tym roku swoje jubileusze obchodzą Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie – 30 lat i Środowiskowy Dom Samopomocy – 15 lat.
– Dziękuję dyrekcji i wszystkim pracownikom miejskich jednostek pomocy społecznej za zaangażowanie, które wkładacie w swoją pracę. Dzięki Wam, Suwalczanie będący nie raz w trudnej sytuacji mogą liczyć na pomoc i wsparcie – powiedział prezydent Suwałk Cz. Renkiewicz.
W spotkaniu, z ostrożności i z uwagi na dużą liczbę zachorowań na koronawirusa wśród kadry i pensjonariuszy DPS Kalina, nie wzięła udziału Barbara Burba, dyrektor tej placówki.
– To właśnie do pracowników naszego DPS-u chciałbym skierować szczególne życzenia i podziękowania. W ostatnim czasie wykazali się oni wyjątkowym oddaniem i zaangażowaniem. Dziękuję Państwu, że mimo dużego ogniska choroby realizowali Państwo swoje obowiązki – dodał prezydent Suwałk.
O trudnej pracy pracowników pomocy społecznej w czasie pandemii „DwuTygodnik Suwalski” rozmawiał z Leszkiem Lewocem, dyrektorem Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Suwałkach.
– Jak pandemia wpłynęła na pracę suwalskiego MOPR-u?
– Z danych statystycznych wg stanu na 31 października wynika, iż liczba osób pozostających w zainteresowaniu Ośrodka pozostaje na tym samym poziomie jak w roku ubiegłym. Zauważalna zaś jest zmiana profilu osób ubiegających się o pomoc. Częściej o wsparcie zwracają się osoby młode bezrobotne, które utraciły pracę i nie mają perspektyw na podjęcie zatrudnienia. Odnotowano większą liczbę osób zwracających się o pomoc, w grupie osób starszych samotnych, schorowanych, którzy obejmowani są pomocą w dożywianiu, realizowanego w formie gorącego posiłku lub świadczenia pieniężnego na zakup posiłków lub żywności. Dla ok.160 osób gorący posiłek jest dowożony do miejsca zamieszkania. Dla nich dedykowana jest akcja „Wspieraj Seniora”, do której przystąpiliśmy. Działania polegają głównie na pomocy przy sporządzaniu zakupów, leków osobom starszym, które zgłaszają taką potrzebę przez infolinię, bądź bezpośrednio do Ośrodka. Pomoc kierujemy również do najmłodszych mieszkańców miasta. W okresie zamknięcia placówek oświatowych rodzicom przyznawane są świadczenia pieniężne na zakup posiłków. W czasie epidemii COVID-19, w ramach projektu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej pt. „Wsparcie dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej, w okresie epidemii COVID-19” dodatkowym wsparciem zostały objęte dzieci umieszczane w pieczy zastępczej oraz ich opiekunowie. MOPR w Suwałkach zakupił i przekazał 169 laptopów z oprogramowaniem, 100 urządzeń wielofunkcyjnych, 16 oprogramowań dla dzieci z niepełnosprawnością oraz środki ochrony osobistej (maseczki, rękawiczki, płyny dezynfekcyjne) na łączną wartość 550 740 zł.
Ponadto w ramach realizowanego projektu pn. „Rodzina zastępcza” wychowankowie pieczy zastępczej korzystali z korepetycji z różnych przedmiotów. Zajęcia odbywały się w formie zdalnej.
– Jak MOPR dostosował się do nowych warunków pracy?
– Cały czas zapewniamy ciągłość dostępu do swoich usług – rozpatrujemy wnioski, przyznajemy świadczenia, udzielamy specjalistycznego poradnictwa – tyle, że bez osobistego kontaktu z interesantami. Wypracowano określoną formułę działań polegającą na przyjmowaniu wniosków drogą elektroniczną e-mail, lub na skrzynkę ePUAP, pocztą lub poprzez wrzucanie do specjalnie przygotowanych skrzynek w budynku MOPR. Pracownicy monitorowali środowiska, dokonywali rozpoznania z wykorzystaniem telefonów, gromadzili dokumentację samodzielnie lub też wykorzystywali dostępne systemy. Sytuacja epidemiczna nałożyła szereg dodatkowych obowiązków na pracowników Ośrodka, którzy musieli sprostać zadaniom często w ograniczonym składzie osobowym, polegających m.in. na identyfikacji potrzeb żywnościowych osób objętych kwarantanną domową lub izolacją np. dowóz gorącego posiłku, lub dostawa paczek żywnościowych. Niezwykle istotne jest świadczenie pracy socjalnej, w szczególności osobom starszym, samotnym, niepełnosprawnym oraz znajdującym się w trudnej sytuacji oraz zapewnienie całodobowego poradnictwa psychologicznego. Ośrodek pełni dyżury telefoniczne w dni robocze w godz. 15:30-19 oraz w soboty i niedzielę w godz. 7-19, podczas których można uzyskać pomoc i wsparcie.