Kilka tygodni temu zakończyliśmy z sukcesem wieloletnie starania o obwodnicę Suwałk. Z naszych dróg zniknęły tysiące tirów i jest bezpieczniej. Teraz czas na kolej.
W ubiegłym tygodniu – w środę 31 lipca – wraz z samorządowcami z Suwalszczyzny spotkałem się z przedstawicielami firmy, która przygotowuje studium wykonalności dla linii Rail Baltica na odcinku od Ełku do granicy z Litwą. Zaprezentowano nam rozwiązania związane z przecięciem istniejących dróg z projektowaną linią kolejową.
Dowiedzieliśmy się, że po wybudowaniu Rail Baltici pociągi będą mogły mknąć linią kolejową z prędkością do 250km/h. W związku z tak dużą prędkością konieczne jest zapewnienie bezkolizyjnych i bezpiecznych skrzyżowań dróg z koleją.
Ostateczny przebieg linii kolejowej powinien być zatwierdzony na przełomie 2019 i 2020 roku. Przewiduje się, że zaraz po tym zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej dla wybranego wariantu, w którym projektanci szczegółowo określą rozwiązania techniczne dla tej inwestycji. Już teraz wiadomo, że przez Suwałki linia kolejowa przebiegać będzie po starym śladzie. Uszczegółowiono też w jaki sposób linia ta będzie przecinała się z istniejącymi drogami.
Cieszę się, że będą to tylko i wyłącznie skrzyżowania bezkolizyjne. To wpłynie na bezpieczeństwo Suwalczan oraz poprawi przepustowość na drogach. Kierowcy nie będą musieli nigdzie czekać aż przejedzie pociąg. Ruch będzie odbywał się płynnie.
Na południu naszego miasta, gdzie linia kolejowa przecina się z ul. Raczkowską wybudowany zostanie wiadukt drogowy – samochody pojadą nad torami. Tak samo będzie przy ul. Wojska Polskiego, gdzie również powstanie wiadukt drogowy.
Pomiędzy ul. Raczkowską a Wojska Polskiego wybudowana zostanie nowa stacja towarowa. Ta obecnie mieszcząca się w centrum miasta przy ul. Utrata i Przytorowej zostanie zlikwidowana.
Przy ul. Staniszewskiego jest już wybudowany tunel drogowy, który docelowo będzie obsługiwał połączenie samochodowe Utraty z ul. Sejneńską i Staniszewskiego. Na wysokości tej ostatniej ulicy powstanie stacja pasażerska.
Przy ul. Sejneńskiej pociągi pojadą wiaduktem kolejowym nad jezdnią i wjadą na stację główną mieszczącą się na wysokości obecnego dworca. Składy, które pojadą dalej na Litwę przejadą również wiaduktem kolejowym przy ul. Północnej.
Wszystkie konstrukcje w naszym mieście powstaną w ramach budowy nadgranicznego odcinka Rail Baltica.