Od pięciu miesięcy działa program „Złota Rączka dla Seniora” finansowany z budżetu miejskiego. W tym czasie wykonano już ponad 350 usług na rzecz suwalskich seniorów. Z usług „Złotej Rączki dla seniora” można korzystać od początku maja do końca grudnia tego roku. Zgłoszenia przyjmowane są telefonicznie pod nr 87 730 55 27, w godzinach pracy Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych, w poniedziałek i wtorek od 12.00 do 20.00, natomiast w środę, czwartek i piątek od 8.00 do 16.00, za pomocą poczty elektronicznej pod adresem zlotaraczka@kostroma.pl, a także osobiście w CWOP przy ul. Kościuszki 71 w Suwałkach. Usługi wykonywane są bezpłatnie dla seniorów powyżej 70 lat, zamieszkałych w Suwałkach, mieszkających samotnie lub z orzeczonym stopniem niepełnosprawności (przy czym warunek wieku jest niezbędny, zaś w przypadku dwóch pozostałych warunków – wystarczy spełnić jeden z nich).

O efektach programu rozmawiamy z Karolem Świerzbinem ze Stowarzyszenia Kulturalnego Kostroma, które jest jednym z realizatorów programu „Złota Rączka” dla seniora.

– Czy istnieje zapotrzebowanie na tego typu usługi?
– Jest ono ogromne, świadczy o tym zrealizowana liczba usług. Pomoc byłaby znacznie większa, gdyby wszyscy seniorzy znali założenia tego programu. Mimo prowadzonej przez nas akcji medialnej, seniorzy o programie dowiadują się głównie z tzw. poczty pantoflowej.

– Dlaczego tak jest?
– Potwierdzają się informacje o wykluczeniu cyfrowym osób starszych. Tylko jedno zgłoszenie było wysłane na podanego przez nas maila, pozostałe zgłoszone zostały telefonicznie lub osobiście. Z 350 usług tylko kilka dotyczyło komputera, było to założenie konta Skype’a oraz aktualizacja oprogramowania.

– Z jakimi problemami zgłaszają się starsi mieszkańcy Suwałk?
– Najbardziej kuriozalne zgłoszenie dotyczyło otynkowania domu rodzinnego, a także robienia codziennych zakupów, opieki całodniowej, mycia okien, wieszania firanek. Były też zamówienia spoza Suwałk, z Gorzowa Wielkopolskiego i Wałcza. Gros prac u suwalskich seniorów dotyczyło drobnych usług hydraulicznych i elektrycznych, takich jak wymiana żarówek, osadzenie lub wymiana wyrwanych gniazdek lub włączników elektrycznych, wymiana uszczelek w przeciekających kranach, pokręteł baterii, słuchawek, węży prysznicowych, uszczelnienie silikonem przecieków, odpowietrzenie kaloryferów, montaż lub wymiana zamków, wymiana klamek, regulacja opadniętych drzwi, montaż i demontaż oraz naprawy mebli, wieszanie obrazów, luster, rolet, półek, karniszy. Najwięcej zgłoszeń mamy z osiedla Północ.

– Kto realizuje te usługi?
– Podpisaliśmy umowy z pięcioma specjalistami na realizację usług. Są one bezpłatne, ale koszty zakupu materiałów niezbędnych do naprawy senior musi pokryć sam. Fachowiec może za niego zrobić zakupy. Nie naprawiamy sprzętu RTV i AGD. Pomagamy w dostarczeniu go do zakładów naprawczych i po ustaleniu kosztorysu naprawy przedstawiamy go dla właściciela, który decyduje się na naprawę lub odstąpienie od niej. Zachęcamy wszystkich uprawnionych do korzystania z usług „Złota Rączka dla Seniora”. Będziemy przyjmować i realizować wszystkie zgłoszenia do końca grudnia tego roku.

– Dziękujemy za rozmowę.