Hulajnogą jedź bezpiecznie
Kolejne groźne zdarzenie na suwalskich ulicach z udziałem osoby kierującej hulajnogą. Tym razem na ul. Raczkowskiej, jak ustalili policjanci 11-latek jadąc jezdnią hulajnogą elektryczną, skręcając nie ustąpił pierwszeństwa przejazdowi jadącemu z naprzeciwka kierującemu BMW i doszło do potrącenia. Chłopiec karetką został przetransportowany do szpitala. Jak ustalili funkcjonariusze, 11-latek nie miał jeszcze karty rowerowej, więc nie mógł zgodnie z przepisami jechać hulajnogą elektryczną. To coraz poważniejszy problem w naszym mieście. Nierzadko kierowcy hulajnóg elektrycznych jeżdżą po chodnikach z dużą prędkością, co stwarza zagrożenie dla nich samych i pieszych. Szczególnie duże zagrożenie stwarzają właściciele prywatnych hulajnóg, którzy często demontują ograniczniki prędkości. Apelujemy do rodziców i opiekunów o rozwagę w udostępnianiu dzieciom tego typu jednośladów oraz stosowania się do obowiązujących przepisów.
Hulajnogi same w sobie nie są złe – mogą być ekologicznym i wygodnym środkiem transportu. Problem pojawia się, gdy użytkownicy nie przestrzegają zasad bezpieczeństwa. Na łamach „DwuTygodnika Suwalskiego” przybliżamy je. W poprzednim „DTS” podkom. Karol Górski z suwalskiej policji przypomniał najważniejsze przepisy dotyczące poruszania się hulajnogą elektryczną. Teraz o jeździe hulajnogą po chodniku.
– Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Dodatkowo jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h.
Kierujący może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z zachowaniem następujących zasad:
• jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
• zachowanie szczególnej ostrożności,
• ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.
Podczas kierowania hulajnogą elektryczną nie ma obowiązku korzystania z kasku ochronnego, jednak jest to zalecane ze względów bezpieczeństwa – przypomina podkom. K. Górski.
W razie kolizji z pieszym, rowerem czy samochodem – użytkownik jest bezbronny. Na niewielkich kołach i bez amortyzacji trudno zapanować nad pojazdem na nierównych nawierzchniach.