„OPOWIADANIA FOTOGRAFICZNE”

„OPOWIADANIA FOTOGRAFICZNE”
Biblioteka Publiczna im. Marii Konopnickiej w Suwałkach oraz Stowarzyszenie „Mała Szkoła Fotografii – PAcamera CLUB” zapraszają na spotkanie z cyklu:

OPOWIADANIA FOTOGRAFICZNE

29 marca 2019 r., godz. 17.00, Sala im. J. Towarnickiej

Główny temat spotkania – fotograficzna relacja z wizyty Waldka Żylińskiego w indyjski mieście Vrindawan –  będzie pretekstem do rozmowy o wzrastającej ilości obrazów fotograficznych wokół nas i o świadomym ich wyborze w naszym życiu codziennym.

Vrindavan – ostatni przystanek

fotografie Waldemara Żylińskiego

Vrindavan to niewielkie 55 tysięczne miasto w środkowych Indiach położone nad Jamuną.

Według Bhadavatghity urodził się tu i wychowywał Kriszna, z tego też powodu przybywa tu co roku tysiące wiernych Jego wyznawców.

Z drugiej strony Vrindavan to funkcjonujący równolegle „świat wdów”.

W patriarchalnym społeczeństwie indyjskim, owdowiała kobieta traci swój społeczny i ekonomiczny status i jest zmuszana przez rodzinę męża do opuszczenia domu. Jest to powszechna praktyka stosowana w Indiach. Pozbawione środków do życia kobiety trafiają do miast takich jak Vrindavan czy Varanasi nad Gangesem by tu zakończyć swój żywot. Śmierć w jednym ze „świętych miast” wiąże się wg. hinduizmu z przejściem na wyższy poziom karmiczny. Tysiące owdowiałych kobiet żyje tu w tragicznych warunkach w schroniskach i na ulicach, gdzie czekają na akt miłosierdzia ze strony odwiedzających miasto pielgrzymów. Nie mają prawa do zasiłków, korzystają tylko z doraźnej pomocy władz. Większość z tych kobiet przybyła z Zachodniego Bengalu i pozostaje tu cierpiąc niedolę przez wiele lat, niejednokrotnie umierając na ulicach. Szacuje się, że w Vrindavan egzystuje aktualnie 10 000 wdów, a z każdym dniem przybywa nowych.

36 exposures a day

„Vrindavan – ostatni przystanek”, to prezentacja fotograficzna połączona z opowiadaniem o podróży do szczególnego w Indiach miejsca. Wpisuje się ona w realizowany przez autora projekt pt. 36 klatek/dzień i jest zapisem jednodniowej sesji plenerowej z wykorzystaniem pojedynczej rolki materiału srebrowego (36-klatkowy film małoobrazkowy). Projekt zakłada idee przemyślanego i świadomego użycia spustu migawki w obecnym natłoku ilościowym obrazów wykonywanych „bezkarnie” przy użyciu technik cyfrowych.

Waldemar Żyliński, członek PAcamera CLUB w latach 90-tych XX wieku; podróżnik i alpinista, specjalizuje się w fotografii górskiej i pejzażowej; pozostaje wierny technice tradycyjnych materiałów negatywowo/pozytywowych. Prezentowany na spotkaniu zestaw fotograficzny powstał podczas jednego z pobytu autora w Indiach 10 lat temu.

Top