Do rozkładu jazdy pociągów wraca połączenie kolejowe Suwałki–Kraków. W ubiegłym tygodniu otrzymałem pismo od Pełnomocnika Zarządu spółki PKP intercity z informacją, że pociąg Hańcza relacji Suwałki–Kraków Główny powróci na tory 9 czerwca 2019 r. Są też pierwsze informacje, jak może wyglądać układ kolejowy w Suwałkach w związku z planowaną budową Rail Baltica.
Cieszę się, że władze PKP wzięły na poważnie nasze postulaty. Nie tylko nasze, bo wiele innych miejscowości z województwa podlaskiego poszło za naszym przykładem i apelowały do władz PKP o przywrócenie tego połączenia. Wspólne działanie pokazało, że te połączenie było istotne. Dziękuję również za inicjatywę suwalskiej młodzieży, która poprzez specjalną elektroniczną petycję o przywrócenie tego połączenia zebrała ponad 5000 podpisów.
Z pisma Pełnomocnika Zarządu spółki PKP intercity wynika, że pociąg Hańcza relacji Suwałki–Kraków Główny od 9 czerwca 2019 r. będzie odjeżdżał z Suwałk o godz. 15.40 i przyjeżdżał do Krakowa o 23.37. W kierunku przeciwnym wyjedzie z Krakowa o godz. 4.25 i dojedzie do Suwałk o 12.40.
Ponadto pragnę poinformować, że w środę (13 lutego) wziąłem udział w konsultacjach zorganizowanych przez firmę TPF, która przygotowuje dokumentację przedprojektową dla odcinka kolejowego Rail Baltica od Ełku do granicy Polski z Litwą.
Nasze postulaty zostały zaakceptowane. Stacja towarowa zostanie przeniesiona z centrum Suwałk na Papiernię, w centrum miasta znajdzie się dworzec czołowy. Będzie też przystanek dla pociągów pasażerskich międzynarodowych zlokalizowany na wysokości skrzyżowania ul. Utrata i Staniszewskiego.
Przez Suwałki pociągi będą mogły mknąć z prędkością do 120km/h. Pojawi się wiadukt na ul. Raczkowskiej i tunel na ul. Sejneńskiej. Budowa nadgranicznego odcinka Rail Baltica powinna zakończyć się do 2027 roku.